Gratis å ringe med UMTS

Siemens UK foreslår nå at mobiloperatørene skal gjøre det gratis å ringe, såfremt kunden knytter seg opp mot et UMTS-abonnement.

Visse gjengjeldelser kreves imidlertid av deg som kunde. Du må si deg villig til å motta reklame, samt la operatøren følge med på hvor du til enhver tid befinner deg. Disse dataene vil så være et viktig grunnlag ved utarbeidelsen av lokasjons-avhengige tjenester.

British Telecom er blant selskapene som nå ser på mulighetene for å tjene penger med en slik prisstruktur. De mener at tilbudet vil stimulere veksten for tjenester relatert til å sende og motta data, og vil kunne få flere brukere bort fra å bruke fasttelefon til kun å bruke mobiltelefonen.

Likhetstrekkene til dagens mobilkjøp er mange. I dag blir kundene sponset i det de kjøper en ny mobiltelefon, mot at de aksepterer en bindingstid til mobiloperatøren. Forskjellen ligger selvsagt i at det er mye billigere å sponse et engangskjøp, enn det inntektstapet teleoperatørene vil oppleve ved å gjøre det gratis for deg å ringe. Tapet vil sannsynligvis måtte kompenseres med skyhøye priser på dataoverføring og andre typiske UMTS-tjenester.

Tale blir billig, alt annet blir svinedyrt

Her hjemme får forslaget en blandet mottagelse:

- Vi har mange idéer både om betjening av kunder og prissetting, men vi kan foreløpig ikke si noe helt konkret. Sikkert er det imidlertid at det er de nye mulighetene UMTS gir, og de tjenestene som har med dataoverføring å gjøre som kundene kommer til å betale mest for. Basistjenester som sms og tale vil bare bli billigere og billigere, sier Bjarne Aamodt i Broadband Mobile til DinSide.

- Vi vil helt klart komme med et slags introduksjonstilbud, men om vi velger denne løsningen er det foreløpig for tidlig å si noe om, sier informasjonssjef i Telenor Mobil, Jo Heldaas.

Ingen gratis lunsj

NetCom tror ikke på noen gratis tjenester:

- Ingen ting er gratis. Tapte inntekter på et område må hentes inn et annet sted. Vi er helt avhengige av inntekter for å kunne bedre dekningsområdene og utforme nye tjenester. Slik jeg umiddelbart oppfatter forslaget, tror jeg derfor ikke dette vil være noen god løsning for noen parter, uttaler Guri Wormdal, informasjonssjef i NetCom.

Wormdal mener imidlertid at det kan være interessant å prøve det ut i en begrenset periode, med et utvalg brukere, for å se eventuelle endringer i kundens bruksmønster.