<b>FARVEL TIL DYRE APPREGNINGER?</b> Til høsten skal ikke Candy Crush og lignende spill få lov til å kalle seg gratis på Google Play Store. Foto: ALL OVER PRESS/KIRSTI ØSTVANG
FARVEL TIL DYRE APPREGNINGER? Til høsten skal ikke Candy Crush og lignende spill få lov til å kalle seg gratis på Google Play Store. Foto: ALL OVER PRESS/KIRSTI ØSTVANGVis mer

Google gjør slutt på "gratis" Candy Crush

Tar nye grep for at foreldre skal unngå sjokkregning i appbutikken. Om Apple følger etter, er foreløpig uvisst.

EU-kommisjonen har lenge kritisert både Google og Apple for at de ikke har tatt nok grep for å beskytte barn mot dyre app-kjøp på smarttelefoner og nettbrett.

Tidligere i år stilte EU en rekke krav til app-bransjen, og Google varsler nå altså at de vil etterkomme disse.

Fra og med september kommer Google til å slutte å merke spill med såkalte "in-app-kjøp" som gratis, skriver Engadget.

I tillegg kommer de også å lage retningslinjer hvor de fraråder utviklere fra å markedsføre sitt innhold mot barn, samt endre standardinnstillingene slik at alle "in-app-kjøp" må godkjennes individuelt.

Hvorvidt endringene bare vil tre i kraft i Europa, eller i alle land hvor Google Play er tilgjengelig, gjenstår å se.

Les også: Mistet 10.000 kroner med iPhone

Roser Google - kritiserer Apple

TYDELIG BESKJED: Når du installerer en app som har såkalt "kjøp i app"-funksjon, skal du i nyeste Google Play-versjon få klar beskjed. Men bare om du leser tillatelser-boksen nøye, da. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Mens EU-kommunisjonen roser Google for sine tiltak, retter de skarp kritikk mot Apple, som visstnok ikke skal ha lagt frem noen strategi på samme måte som sin konkurrent, ifølge Mashable.

- Desverre har ikke Apple kommet opp med noen konkrete eller umiddelbare løsninger for å løse problemet, sier EU-kommisjonen i en pressemelding.

Apple har fra før av gjort en rekke endringer i hvordan kjøp-i-app håndteres på iPhone og iPad, sist i forbindelse med iOS 7.1-oppdateringen fra mars i år.

De har også en funksjon for foreldrekontroll, hvor det er mulig å sette begrensninger på app-kjøp, inkludert muligheten til å kreve passord for hvert kjøp.

Les også: Slik unngår du at iPad blir et pengesluk

Apple: - Vi har gjort mye

Som et svar på EUs kritikk, sier Apple følgende til Engadget:

- Apple er stolte av å være ledende i bransjen for foreldrekontroller som er ekstremt lettanvendelige og bidra til å sørge for at foreldre og barn får en bra opplevelse på App Store.

Selskapet understreker også at de jobber videre med å få på plass ytterligere beskyttelse i den kommende iOS 8-oppdateringen, blant annet en funksjon som gjør at barn må be sine foreldre om å få lov til å gjøre et kjøp.

Både Apple og Google har fått søksmål mot seg fra foreldre hvis barn har brukt tusenvis av kroner på digitalt godteri og smurfebær.

I januar inngikk Apple et forlik med det amerikanske konkurransetilsynet (FTC) om å betale 32,5 millioner dollar, nærmere 200 millioner kroner, til 37.000 amerikanske kunder.

Les også: Apple må betale erstatning for barnespillkjøp

Dette var EUs krav

Ifølge Digi kom EU-kommisjonen med fire følgende krav:

  • Spill som averteres som «gratis» skal ikke villede forbrukere om de faktiske kostnadene spillet medfører.
  • Spill skal ikke inneholde direkte oppfordringer til barn om å kjøpe noe.
  • Det må gis bedre informasjon om betalingsordninger. Det skal ikke være standard innstilling at en betaling går gjennom uten et eksplisitt «ja» fra brukeren.
  • Det må oppgis en epostadresse til klager og forespørsler.