Garmin Edge 705

TEST: Denne GPSen gir sykkelturen din en ekstra dimensjon. Og den blir du lett avhengig av.

«Da jeg en natt hadde glemt å lade GPSen, og syklet en hel dag uten, var savnet stort. Det var omtrent som å miste en turkamerat.»


Våren 2008 syklet jeg fra Jessheim til Tromsø. Jeg brukte 22 dager på turen (inkludert én hviledag). Du kan lese mer om opplevelsene mine i Sykkelbloggen.

Det var imidlertid én ting jeg sa lite om underveis, som likevel fortjener oppmerksomhet: Edge 705; sykkel-GPS-toppmodellen fra Garmin som var min følgesvenn på veien i mer enn 180 mil.

Høye ambisjoner

Nå er du kanskje mest kjent med navigasjonsutstyr som er tilpasset bruk i bil, og Edge 705 kan da også konfigureres for bilbruk. Men det ville være like kriminelt som å plassere Christiano Ronaldo i mål for 2. divisjonslaget Pors. Edge 705 har nemlig langt større ambisjoner enn som så, hør bare her:

Vis mer


  • Topologisk- og/eller veikartvisning
  • Hastighetsmåler
  • Avstandsmåler
  • Høydemåler
  • Pulsmåler
  • Kaloriteller
  • Tidtaker
  • Virtuell treningspartner
  • Stifinner, med profiler for bil/motorsykkel, sykkel og fotgjenger
  • Treningsdagbok, mulighet for kadensmåling m.m

Innpakningen er dessuten i robust, vanntett hardplast og gummi, og enheten monteres enkelt på sykkelstyret. Pulsmåleren kommer i form av et belte som festes rundt brystet, og kommuniserer trådløst med GPSen.

Garming Edge 705 har 500 MB internminne, og kartene overføres fra CD via PC/Mac, eller, som i vårt tilfelle, leses direkte fra et SD-minnekort som puttes rett i enheten. Kommunikasjon med PC skjer via USB-porten, ved hjelp av en standard mini-USB-kabel. Når den er tilkoblet, lades samtidig batteriet. Batterilevetiden er oppgitt til rundt 15 timer, og det stemte ganske godt overens med mine erfaringer.

Skjermen måler 35 x 44 mm, og menyene er på norsk. Symboler og tekst er store, og alt er meget lettlest i alle slags lysforhold. Du bestemmer selv hvilke datafelter du ønsker å vise på skjermen (inntil åtte), og du veksler enkelt mellom forskjellige visninger ved å bruke Mode-knappen til venstre. På motsatt side finner du knapper for å zoome inn og ut i kart, samt Menu-knappen som tar deg til hovedmenyen.

I fronten under skjermen sitter en trykkbar styrespak for blant annet menynavigering. På hver side av den sitter knapper som styrer tidtakeren.

Lesbarheten er helt topp, selv i direkte sollys som her. Vis mer


Men før du tar den i bruk bør du legge inn data om deg selv, inkludert kjønn og vekt. Personlig glemte jeg det, og reagerte på at kaloriforbruket mitt i starten var svært lavt. Det viste seg brukerprofilen som lå inne var en kvinne som veide omtrent halvparten av meg selv.

I bruk

Sykkelturen min gikk stort sett på asfaltert vei, og første etappe var på ca 5 mil. Jeg oppdaget raskt at jeg måtte endre innstillingene for ruting, for Edge 705 ville hele tiden lede meg inn på lite trafikerte skogs- og grusveier. Dersom jeg nektet å adlyde ordre, var den relativt kjapt ute med et nytt alternativ, a la "Ta til venstre på bakgate", "Til høyre på uskiltet vei" etc.

Det er ingen stemme som forteller deg hvor du skal kjøre, men Edge 705 gir fra seg forskjellige pipesignaler for å fange oppmerksomheten din. Instruksene står i samme øyeblikk enkelt forklart på skjermen.

Med 20 kg oppakning på sykkelen vurderte jeg det som tryggest å holde seg på glattest mulig underlag, og jeg endret deretter ruteprofil til "Bil og motorsykkel".

Turkamerat

Mye av turen gikk på veier jeg ikke var kjent, og da var det svært motiverende å følge med på GPSen og hele tiden holde meg oppdatert på hvor jeg var, og hvor langt jeg hadde igjen til destinasjonene. Da jeg en natt hadde glemt å lade GPSen, og syklet en hel dag uten, var savnet stort. Det var omtrent som å miste en turkamerat.

Da jeg begynte å nærme meg målet for første etappe, Sand i Nord-Odal, gikk jeg inn på menyene og bad om å få se overnattingssteder i nærheten. Da jeg hadde valgt den aktuelle campingplassen var det bare å starte rutingen, og resten gikk nærmest av seg selv. Slik var det dessverre ikke over alt, og her er det kanskje mest riktig å legge skylden på kartene, ikke selve GPSen. I Sandnessjøen, for eksempel, fikk jeg vite at nærmeste overnattingssted lå i Mosjøen, mange mil unna.

Rutingen viste seg dessuten å være langt mer pålitelig i Sør-Norge enn lenger nord i landet. Noen steder manglet for eksempel informasjon om ferger, og jeg ble i stedet rutet rundt fjordene. Jeg opplevde også å bli rutet inn til eiendommer for så å bli rutet opp igjen på hovedveien, noe som kan være ganske frustrerende. Dette er med andre ord ingen erstatning for veikart, men et supplement.

Jeg reagerte også på at det ikke er mulig å angi en destasjon i form av kun stedsnavn, du er nødt til å angi vei og husnummer i tillegg. Det er heller ikke helt enkelt å skille stedene fra hverandre når du søker i databasen. For eksempel gir et søk på "Sand" flere resultater, og du må deretter prøve deg fram til du treffer riktig "Sand".

Statistikk og historikk

Statistikker er en viktig del av funksjonaliteten, og en av detaljene som blir summert er den totale stigningen på etappen. Det tegnes dessuten også opp en løypeprofil som viser bakkene som kurver i et diagram. Dessverre tegnes kurvene etter at bakkene er forsert, tenk hvor kult det hadde vært om de ble tegnet opp i forkant, og kunne fortalt deg hva du hadde i vente!

Historikken lagres på enheten, og disse filene kan du senere dele med andre, eller bruke dem selv til senere anledninger. Nå blir det neppe aktuelt for meg å sykle fra Jessheim til Tromsø flere ganger, men for deg som for eksempel ønsker å bruke GPSen i treningsøyemed kan du på denne måten kjempe mot deg selv og enkelt måle forbedringene. Du kan også lage en virtuell "treningskamerat" og etappetider som du måles direkte mot.

For undertegnede var imidlertid målet først og fremst å komme fram. Men datafilene fra turen tar jeg vare på, til den dagen det åpner seg nye muligheter til en langtur. For deler av denne fantastiske turen vil jeg garantert sykle flere ganger.

Etter en lang dag på sykkelsetet er det artig å sjekke dataene som Edge 705 har lagret underveis. Vis mer


Konklusjon

Garmin Edge 705 er en solid GPS-mottaker som først og fremst er en ekstra motivasjonsfaktor for deg som skal på langtur eller rett og slett ønsker en virtuell treningskamerat som alltid er parat og som ikke klager på tempoet ditt.

Rute-egenskapene er vi ikke fullt så fornøyde med, de varierer for mye - fra meget bra til bak mål.

Men alt i alt - sykkelturene blir ikke den samme uten, og jeg kommer garantert til å invitere Edge 705 med på neste tur, vel vitende om dens sterke og svake sider.

Så var det prisen da, den er veiledende 3.995 kroner inkludert mva, men vi har sett den noen hundrelapper billigere i enkelte nettbutikker. Norsk importør og distributør er Belanor.

Ønsker du å lese mer i detalj om funksjonaliteten, finner du en fin oversikt her.