iPhone 5 (til venstre) ble fjorårets mest solgte mobil hos Netcom. Til høyre ser vi den langt større Samsung Galaxy Note 3, som ble den nest mest solgte mobilen i desember. Interessen for slike "phablets" er økende. Foto: Bjørn Eirik Loftås
iPhone 5 (til venstre) ble fjorårets mest solgte mobil hos Netcom. Til høyre ser vi den langt større Samsung Galaxy Note 3, som ble den nest mest solgte mobilen i desember. Interessen for slike "phablets" er økende. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Fullstendig Apple og Samsung-dominans

Kun én annen mobilprodusent skviser seg inn på topp 10-listen for 2013.

Netcom har nettopp sluppet salgstall for mobiler som er solgt gjennom selskapets 59 butikker, på Netcom.no, kundesenteret og forhandlere som selger Netcom. Listen bekrefter det DinSide har skrevet om tidligere, nemlig at nordmenn elsker Apple og Samsung.

Kun én annen produsent på listen

Hele fjoråret sett under ett solgte Netcom flest eksemplar av iPhone 5, etterfulgt av Samsung Galaxy S4. Topp 10-listen for 2013 ser slik ut:

1. Apple iPhone 5
2. Samsung Galaxy S4
3. Apple iPhone 4S
4. Samsung Galaxy S3
5. Apple iPhone 4
6. Apple iPhone 5S
7. Samsung Galaxy S3 LTE
8. Samsung Galaxy Note 3
9. Sony Xperia Z
10. Apple iPhone 5C

Det er altså kun én mobil fra en annen produsent inne på lista - Sony Xperia Z.

For desember ser tallene slik ut, november-plassering i parentes:

1. (1) Apple iPhone 5S
2. (5) Samsung Galaxy Note 3
3. (2) Samsung Galaxy S4
4. (3) Apple iPhone 5C
5. (7) Apple iPhone 4S
6. (4) Apple iPhone 5
7. (6) Sony Xperia Z1
8. (8) Samsung Galaxy S4 Active
9. (9) Samsung Galaxy S3 LTE
10. (-) Samsung Galaxy S4 Mini

Mindre ringing

Netcom sier de har merket en stor endring i måten folk bruker telefonen på den senere tiden. Taletiden har for eksempel krymptet betraktelig, og i en undersøkelse som selskapet nylig gjennomførte svarte svært få at de ville ringe eller sende flere meldinger i 2014 enn i fjor.

– Det er interessant at det er så få som sier de vil bruke mobilen mer til å ringe og sende meldinger med. Det viser at telefonens opprinnelige bruksområde er kraftig skrumpet inn, sier Karl Fredrik Lund.

– Nå er det primært nettsurfing, sosiale medier og musikkstreaming som preger mobilbruken, sier direktør for privatmarkedet i Netcom, Karl Fredrik Lund, i en kommentar.

Les også: Forventninger til teknologiåret 2014