Vis mer

Fjernet bysykkel-applikasjon

Og erstattet den med en dyrere og dårligere.

I Oslo, Drammen og Trondheim kan du betale 80 kroner for et bysykkelkort. Det lar deg hente en sykkel fra flere stativer plassert rundt omkring i byen.

Sykkelen må leveres tilbake innen tre timer, og du trenger ikke levere det tilbake til det samme stativet. Dermed kommer det store spørsmålet: Er det ledig plass i stativet jeg har tenkt til å levere sykkelen min i? Hvor er nærmeste stativ?

En iPhone-applikasjon til dette tilbudet lager seg nesten av seg selv.

Måtte trekke applikasjon

Nettopp det gjorde Tarantell i 2009, helt til Clear Channel, selskapet som drifter Bysykkel-ordningen, ba dem om å fjerne den.

Der man i Tarantell sin applikasjon hadde mulighet til å finne nærmeste stativ, er Clear Channels applikasjon ganske enkelt et Google-kart med grønne nåler som viser hvor stativene er.

Du må selv zoome inn til der du er på kartet, og trykke på en av de grønne nålene for å se om det er noen sykler tilgjengelige på stativet. Alle nålene er grønne, også på tomme stativer.

Dette tar Clear Channel 29 kroner (!) for. Tarantell sin applikasjon kostet seks kroner, og hadde attpåtil flere funksjoner.

Applikasjonen Oslo Bysykkel blir ikke varmt mottatt i AppStore. Vis mer



ClearChannel hørte det i kommentarfeltet i AppStore. Av 16 kommentarer er femten negative, og 30 stemmer har gitt applikasjonen en gjennomsnittsrangering på en og en halv stjerne. Man kan trygt si at brukerne ikke er fornøyde med applikasjonen.

Oppdatering er på vei

Ifølge Morten Sandberg, driftsdirektør i Clear Channel Norge, hadde ikke Tarantell spurt om lov før de tok i bruk dataene om bysyklene.
- Tarantell hadde ikke innhentet tillatelse fra oss til å utvikle og kommersialisere en applikasjon basert på bruk av våre data og vårt system. Vi syntes ikke noe om deres fremgangsmåte og ba dem derfor om å fjerne den, sier Sandberg til DinSide, og påstår at den er ulovlig.

Les også: Flipboard gjør nettet til et magasin

Har dere forståelse for at mange kunder ble frustrerte over at dere tar mye mer for mindre funksjonalitet?

- Vi har selvfølgelig forståelse for det, men det blir feil å sammenlikne vår pris med den Tarantell tok. Etter det jeg forsto på Tarantell, så lagde de appen i markedsføringssammenheng, som en demo på hva de er istand til å lage. De hadde etter eget utsagn ingen inntekter av appen og det var heller ikke meningen. Vi tjener heller ikke penger på denne appen og den er laget som et ekstra tilbud til aktive brukere av Oslo bysykler, forteller Sandberg.

Sandberg lover at de vil se på prisen når den nye applikasjonen blir sluppet.

Les også: Test av iPhone 4

Vanskelig å få til samarbeid

Ifølge Peter Tonstad, adminsistrerende direktør i Tarantell, var det helt greit å bruke dataene om bysyklene fra Clear Channel.

- Vi lanserte denne applikasjonen for eget kjøl i juni 2009, og etter lansering oppsto det en diskusjon i forhold til rettigheter om datagrunnlag og merkevare. Vi hadde en lenger diskusjon med ClearChannel og kom til enighet om å fjerne vår applikasjon, sier Tonstad til DinSide. Han mener at det ikke var noe i veien for å bruke dataene fra ClearChannel.

- Vi mener at opphavsrettslig så kunne vi fint bruke de dataene, men merkevaredelen er en annen diskusjon.

Tonstad ønsker ikke å spekulere i ClearChannels pris på 29 kroner, men har lagt merke til at applikasjonen mangler en del funksjoner i forhold til den som Tarantell ga ut.

Er det en mulighet for at deres applikasjon blir tilgjengelig igjen?

- Sånn som saken ble avrundet med ClearChannel er det ikke det, sier Tonstad.