<b>FRA ARMBÅND TIL KLOKKE:</b> Fitbit utvider reportoaret med nye produkter. Deriblant et armbånd med innebygd pulsmåler og en treningsklokke. Vi slo av en prat med Peter Groom, selskapets europeiske salgssjef. Foto: PRODUSENTEN
FRA ARMBÅND TIL KLOKKE: Fitbit utvider reportoaret med nye produkter. Deriblant et armbånd med innebygd pulsmåler og en treningsklokke. Vi slo av en prat med Peter Groom, selskapets europeiske salgssjef. Foto: PRODUSENTENVis mer

Fitbit lanserer smartklokke til trening

Satser på mer avanserte aktivitetsarmbånd - og en klokke.

Nye Fitbit Surge er riktignok ikke en fullverdig smartklokke à la Apple Watch, mer en treningsklokke med en dæsj smartklokke-funksjonalitet.

Faktisk er den mer lik Microsofts nye treningsarmbånd, Microsoft Band.

Det er riktignok så mange likheter mellom dagens smartklokker, treningsarmbånd og andre ha-på-dingser, at det er vanskelig å plassere dem i én enkelt kategori.

Les også: Problemet med smartklokker

- Store i Norge

Såkalte "wearables" har blitt spådd en lysende fremtid i flere år, men har så langt ikke tatt helt av, kanskje med unntak av de helserelaterte produktene.

TRE NYKOMMERE: Fitbit Charge, Charge HR og Surge. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Fitbits aktivitetsarmbånd, Fitbit Flex, er blant dem som har solgt godt her til lands. Selv om produsenten ikke vil offentliggjøre salgstall, er det såpass mye at selskapet valgte Norge som første land ut når de skulle vise frem sine nyeste produkter i Europa.

- Vi har en enorm markedsandel i Norge, faktisk mer enn i noe annet land, med 71 prosent, forteller Peter Groom, europeisk salgsdirektør i Fitbit til Dinside.

Til sammenligning forteller de om 55 prosent markedsandel i vårt nærmeste naboland, Sverige. I Finland dominerer den hjemlige aktøren Polar.

Prosentandeler kan dog bety så mangt. Ifølge NPD Group, ble det solgt 3,3 millioner aktivitetsmålere i USA mellom april 2013 og mars 2014. Her har Fitbit en markedsandel på nesten 70 prosent.

Ifølge E24 er det anslått at opp mot 100.000 aktivitetsarmbånd vil bli solgt her til lands i løpet av 2014.

Tøff konkurranse

Fitbits nyeste produkter kommer på en tid hvor alle de store IT-gigantene, Apple, Microsoft og Google, satser for fullt på helse.

Les også: Du skal bli din nye fastlege

Mens Fitbit frem til nå har henvendt seg til vanlige mosjonister, ønsker de nå å tiltrekke de enda mer aktive brukerne.

Avansert skritteller

CHARGE VS. FLEX: Det er ikke bare størrelsen som skiller de to armbåndene. Nye Charge har noen flere funksjoner, men er samtidig flere hundrelapper dyrere. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Det første produktet, som kommer i salg allerede om et par uker, er aktivitetsarmbåndet Fitbit Charge. Det erstatter Fitbit Force, som selskapet var nødt til å tilbakekalle tidligere i år etter at flere av brukerne opplevde at huden rundt armbåndet ble irritert.

Som et hvilket som helst aktivitetsarmbånd, måler Charge dine bevegelser gjennom dagen, som antall skritt, distanse og kaloriforbruk. Det har imidlertid også innebygd høydemåler, så det registrerer også antall trappetrinn.

Ved hjelp av en liten skjerm skal du kunne se både klokkeslett og din bevegelsesstatistikk i sanntid. Dette i motsetning til Flex, som bare kunne vise fremgang i ditt daglige mål via fem små lys.

SE HVOR LANGT DU HAR GÅTT: Med skjermen skal du enklere kunne følge med på hvor mye du har rørt på deg i løpet av en dag. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Skjermen viser også anrops-ID fra telefonen, så du kan se hvem som ringer deg på mobilen.

SOVET GODT? I FItbit-appen kan du se hvordan søvnmønsteret ditt er. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Armbåndet kan i tillegg registrere søvn, og i motsetning til før, gjør den det helt automatisk, slik at du slipper å trykke på en knapp når du legger deg.

Det er i hvert fall noe vi stadig vekk glemmer på våre aktivitetsarmbånd.

Det er også mulig å stille inn armbåndet til å vekke deg med en stille vibrerende alarm om morgenen.

Disse har vi testet:
Fitbit Flex
Sony Smartband
Samsung Gear Fit

Nå også med innebygget pulsmåler

Fitbit Charge får også en storebror, kalt Charge HR, som i grunn er det samme produktet, bare med pulsmåling i tillegg.

PULSMÅLING PÅ HÅNDLEDDET: Slik ser pulsmåleren til Charge HR ut. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer

Pulsen måles dessuten kontinuerlig, altså ikke bare under treningsøkter, men i alle timene i døgnet, inkludert når du sover.


- På den måten skal du få en enda mer nøyaktig måling av kaloriforbrenningen din. Så får du også mulighet til å følge med på hvilepulsen din, som kan være en indikator på den generelle helsen din, forteller Peter Groom til Dinside.

På innsiden av Charge HR sitter det en optisk sensor som benytter lys til å registere blodstrømmen under huden, slik at pulsen blir registrert. Lignende løsninger har ikke rykte på seg for å være presise, noe vi opplevde da vi testet Samsung Gear Fit, men Fitbits salgssjef bedyrer at den er til å stole på.

FØLG MED PÅ PULSEN: Det kan hjelpe deg å trene mer effektivt. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


- Vi har gjort mange tester, og målingene er veldig tett opptil pulsmålere du fester rundt brystet, med den fordelen at du kan bære det på håndleddet i stedet, sier Peter Groom til Dinside.

Pulsmåleren påvirker for øvrig batteritiden på aktivitetsarmbåndet. Mens lillebror Charge skal holde i syv dager på én lading, varer storebror Charge HR bare i fem dager. Prisforskjellen mellom de to er bare 200 kroner, 1.100 og 1.300 kroner, respektive.

Varianten med pulsmåler blir ikke tilgjengelig før på nyåret. Nøyaktig lanseringsdato er foreløpig ikke kjent.

EN AV KONKURRENTENE: Jawbone UP24 er en av de største konkurrentene til Fitbits aktivitetsarmbånd. Den er imidlertid helt uten skjerm. All info må du se på mobilen. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Smart treningsklokke

SVART-HVITT: Mens Fitbit Charge har en liten OLED-skjerm som viser begrenset med informasjon, har Surge en mer innholdsrik monokrom LCD-skjerm lik den vi finner i Pebble. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Sammen med de to nye armbåndene, lanserer Fitbit som nevnt en klokke, Fitbit Surge. Produsenten omtaler det selv som en "superklokke", men treningsklokke er like beskrivende.

Surge byr på alle de samme funksjonene som Charge og Charge HR, men kommer også med en enda større skjerm og GPS. Sistnevnte vil være en stor fordel for løpere, som da kan spore løperutene sine uten å være avhengig av mobilen.

Skjermen er ikke bare større enn på aktivitetsarmbåndene til Fitbit, den kan også vise mer informasjon. I tillegg til anrops-ID, viser den tekstmeldinger, og du skal også kunne styre musikken fra telefonen om du har koblet den til.

SMS PÅ KLOKKA: Fitbit Surge har noe smartklokke-funksjonalitet også, om enn ganske begrenset. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


- Vi kommer kanskje også med epostvarsling, men ikke mer. Vi ønsker å først og fremst ha fokus på helse og trening, ikke alle smartklokke-funksjonene som noen av konkurrentene, forteller Peter Groom.

Batteritiden skal være på sju dager, forutsatt at du ikke bruker GPS-en. Gjør du det, holder den ikke i mer enn fem timer, eller som Fitbit selv sier: "et helt maraton". For noen, i hvert fall.

Fitbit Surge blir heller ikke salgsklar for tidlig neste år, og vil koste cirka 2.200 kroner. Alle produktene kommer i tre størrelser (liten, stor og ekstra stor), og vil kunne pares opp mot en tilhørende app, som finnes til både Android, iOS og Windows Phone.

Les også: Slik blir Apple Watch

I krig mot Apple?

Men selv om Fitbits produkter kan brukes med mange ulike mobiler, har selskapet foreløpig ikke valgt å støtte Apples nye helseplattform, HealthKit.

APPLES HELSEAPP: Fitbit har foreløpig ingen integrasjon med sine data opp mot Apples nye helseplattform. Foto: APPLE Vis mer


Med HealthKit skal helse- og treningsapper dele data mellom hverandre, og så kan brukere få full oversikt over alle detaljer i en oppsamlingsapp kalt Health, lansert i iOS 8. Dermed slipper man å hoppe frem og tilbake mellom mange ulike apper hele tiden, og så vil man enkelt kunne dele informasjonen med tredjeparter, som leger eller andre medisinske fagfolk.

Andre helse- og treningsapper, som Strava, Withings, Jawbone Up og MyFitnessPal, er allerede på banen. Fitbit har foreløpig valgt å holde seg utenfor, angivelig på grunn av manglende støtte for Android-brukere.

Ifølge rykter skal avgjørelsen ha ført til at Apple skal slutte å selge Fitbit-produkter i sine butikker, skriver Re/code.

Flere brukere skal ha uttrykt misnøye med Fitbits valg, og noen spekulerer i at produsenten først og fremst frykter konkurransen, særlig med tanke på den kommende lanseringen av Apple Watch, men også fordi de også har sitt eget verktøy for å dele Fitbit-data med andre tjenester, ifølge Macworld USA.

- Vi ser ikke på Apple som noen trussel. Faktisk tror vi at deres inntreden vil gjøre det enda lettere for oss med tanke på å nå ut til en større kundemasse. Vi har dessuten ikke sagt nei til Apple. Vi vil bare sørge for at det de gjør er bra for våre kunder også, og at alt fungerer hundre prosent, bedyrer Peter Groom overfor Dinside.

Google har også lansert sin egen helseplattform under navnet Google Fit.

Les også: Withings Activité - smartklokka som skiller seg ut