SLIPPER HELT NYE APPER: Nå skal det bli enda lettere å bruke Finn.no de to minuttene du står og venter på bussen. Foto: KIRSTI ØSTVANG
SLIPPER HELT NYE APPER: Nå skal det bli enda lettere å bruke Finn.no de to minuttene du står og venter på bussen. Foto: KIRSTI ØSTVANGVis mer

Finn lanserer nye mobilapper

Penere, raskere og mer brukervennlig. Se hva du kan vente deg.

Finn.no er uten tvil Norges mest populære rubrikktjeneste på nett med en drøy million brukere innom daglig.

De siste årene har det skjedd store endringer i hvordan folk bruker tjenesten. Akkurat som det er tilfelle med DinSide, besøker stadig flere siden fra mobile enheter, så vel smarttelefoner som nettbrett.

For tre år siden var en prosent av trafikken til Finn.no fra mobil, og nå er tallet oppe på 43 prosent. Det tar Finn.no på alvor. Mandag slippes nye mobilprodukter, både nye mobilsider og rene applikasjoner, som skal gjøre det lettere å lete etter gode kupp. Ny design og en mer personlig opplevelse er den korte oppsummeringen.

Finn har gitt oss en forhåndstitt på de nye appene slik at dere kan få se hva som er i vente. Har du Finn-dilla, er det bare å begynne å glede seg!

Les også:
Finn lanserer egen app
Finn lanserer iPad-app

Din helt egen Finn-strøm

Her er det som møter deg når du åpner den nye mobilappen til Finn. En strøm med søk, favoritter og så videre. Vis mer


For å gjøre brukeropplevelsen enda bedre på mobil og nettbrett, er mobilutgavene laget helt fra bunnen av. Brukergrensesnittet er nytt, mer moderne og helt i tråd med dagens designtrender. Noen vil sikkert si det minner om iOS 7, som på sin side igjen har hentet mye inspirasjon fra Windows Phone. Det ser uansett svært lekkert ut.

Den kanskje viktigste nyheten er en helt ny forside. Du møtes ikke lenger av snarveier til de ulike markedene, men får i stedet opp den nye Finn-strømmen. Hvis du kjenner til Facebooks nyhetsstrøm, så går Finns strøm ut på noenlunde samme prinsipp, bare at det dreier seg om søk, favoritter.

– Hvis du har lyst til å kjøpe en Justin Bieber-billett i dag, kan du gjøre et søk, lagre det, og i løpet av natta vil du få tilsendt annonsene med alle Justin Bieber-billettene som er i salg. Med den nye strømmen trenger du bare å åpne appen, så får du opp annonsene fortløpende ettersom de legges ut, fortalte Arnstein Teigene, produktsjef for apper i Finn på et pressemøte torsdag formiddag.

De nye Finn-appene kan brukes både når du er innlogget og ikke. Fordelen med å være innlogget er at du vil få tilgang på søkene dine når du bytter mellom de ulike enhetene dine - en slags fortsett der du slapp-funksjon. Hvis du ikke er innlogget, vil du få litt mer generisk innhold i strømmen, eksempelvis Finns egne favoritter og populært innhold.

Her er de to hovedelementene i den nye Finn-appen. Filtermenyen til venstre og forside-strømmen til høyre.
Slik ser et søk ut, filtermenyen til venstre og søkeresultatene til høyre. Fra sistnevnte kan du enkelt sortere og lagre søket.
Slik ser en annonse ut på mobilen. Du kan også logge inn med din Finn-bruker og få tilgang til egne søk.
Her er forsiden på den gamle iPad-appen
Og slik ser den nye forsiden ut på iPad. Filtermenyen ser dere til venstre. I landskapsmodus er den synlig til enhver tid, men i portrettmodus er den skjult. Sistnevnte gjelder også på mobil.
Her har vi trykket oss inn på Eiendom i den gamle iPad-appen.
Slik ser samme side ut i den nye appen.
Søkeforslag kommer opp automatisk i det nye globalsøket øverst i sidemenyen.
Så kan du trykke deg inn på rett underseksjon. For "iPad" er det nok Torget som gjelder.
Logger du inn med brukeren din på flere enheter, kan du enkelt fortsette der du slapp på iPhone på iPad og omvendt. Søk m.m. er lett tilgjengelig fra Finn-strømmen.

Se hvordan appen ser ut i bildekarusellen under:

Les også: De merkeligste annonsene på Finn.no

Raskere, enklere, mer brukervennlig

Å søke blir enklere i de nye appene takket være søkeforslag. Vis mer


For å komme til de ulike markedene henter du frem en meny på venstre side bare ved å sveipe fingeren inn på skjermen. Trykker du for eksempel på Eiendom, vil sidemenyen bli omgjort til en filtermeny hvor du kan tilpasse søket ditt nøyaktig slik du ønsker. Langt bedre enn hvordan det funket i den gamle iPad-appen hvor filtrene lå i en menylinje på toppen.

Et annet forbedringsområde i de nye appen er hastighet. Finn lover det skal gå mye kjappere å laste inn innhold enn før. «Du skal kunne bruke Finn de to minuttene du står og venter på bussen», sier selskapet.

Betaversjonen vi har fått prøve oppleves lynkjapp, både på mobil og nettbrett, og annonser og bilder lastet inn raskt som bare det. Det er enkelt å bruke globalsøket øverst i venstre sidemeny, og her kommer også søkeforslag opp mens du skriver – kjekt! Appen oppleves i det hele som svært intuitiv, det er lett å finne frem i de ulike seksjonene og lett å bla i annonser, favorittmarkere dem og se på bilder.

Det er fremdeles ikke mulig å legge inn egne annonser via de nye appene, men du kan som før bruke Finn Torget-appen for iPhone. Finn forteller imidlertid at dette er noe de jobber med. Push-varsling skal også være under arbeid.

Kommer mandag

Som nevnt lanseres både mobilsidene og mobilappene førstkommende mandag, den 26. august. Appene blir tilgjengelige for iOS og Android. Det er ingen planer om en Windows Phone-versjon, men brukere av denne plattformen kan fint bruke mobilwebsidene.

Les også: Slik får du solgt tingene dine