Fasttelefoni på kanten av stupet

Kundene rømmer i rekordtempo fra alle selskapene.

Det meste har sin tilmålte tid her på jorden, og nå kan det se ut til at fasttelefoni snart vandrer over terskelen til det hinsidige. Det skyldes først og fremst stadig lavere priser på mobiltelefoni, mens de som vil ha et "fast" alternativ oftere velger en prisgunstig bredbåndstelefoniløsning i stedet for de tradisjonelle (og kostbare) fastlinjene.

Tale er ikke viktig lenger

En annen grunn er naturligvis at fasttelefoni kun er forbundet med tale. Og som kjent er tale kun en bitteliten del av våre nye kommunikasjonsmønstre. For stadig flere i alle aldre er det SMS som er selve kjernen, enten man skal levere selvangivelsen eller slå opp med kjæresten.

I følge VG har telegiganten Telenor mistet over 100 000 fasttelefoniabonnenter bare det siste året. Det er en nedgang på 8,3%, det.

Nedgangen startet imidlertid for lenge siden. Mange regner 1995 som mobiltelefoniens kommersielle gjennombrudd, og allerede året etter startet tilbakegangen. Og det gjelder ikke bare Telenor, men alle konkurrentene også, i følge avisen.

20% borte på ett år

En av disse er Tele2. De har mistet 1/5 av sine fasttelefonikunder - bare det siste året. Fortsetter trenden er alle kundene borte allerede i 2012. Og trenden er den samme i hele Europa.

De kundene som fortsatt velger fasttelefoni er gjerne opptatt av stabilitet, har husalarmer som ikke fungerer uten fastnett, eller har en oppfatning av at lydkvaliteten er bedre på fasttelefoni.

Mobiltelefoni passerte for øvrig fasttelefoni i antall abonnenter allerede i 1999 her til lands, skriver VG.