DENNE FINNES IKKE: Samsung Galaxy S3 ser ikke slik ut. Noen har funnet et bilde på nettet og satt det i Experts kundeavis, men bildet er falskt.  Foto: Experts kundeavis 14. - 20. juni
DENNE FINNES IKKE: Samsung Galaxy S3 ser ikke slik ut. Noen har funnet et bilde på nettet og satt det i Experts kundeavis, men bildet er falskt. Foto: Experts kundeavis 14. - 20. juniVis mer

Expert med falskt Galaxy SIII-bilde

Bruker en tidlig forfalskning av Samsung-mobilen i kundeavisen.

Expert reklamerer i sin siste kundeavis for Samsung Galaxy SIII (S3).

"Smarttelefonen har blitt enda smarterer (sic!)" skriver Expert, og slår opp et bilde av det de antar er Samsungs nye toppmodell.

Men det er det ikke.

Her er den faktiske Galaxy SIII – vi har testet den!

Gammel forfalskning

Bildet er en forfalskning, som poppet opp på en rekke nettsider i tiden før SIII-lanseringen.

"Samsung Galaxy S III I9500 press images leaked" kunne man lese på YouMobile desember i fjor, med et stort bilde av det de antok var lekkede bilder av Galaxy SIII.

Mange andre sider gjorde det samme, men tradisjonen tro var det bare tull.

Men det er dette bildet Expert har valgt å bruke i sin kundeavis, syv måneder senere og godt forbi SIII sin faktiske lansering.

HER: Om du søker på "Samsung Galaxy SIII" i Googles bildesøk, dukker den falske mobilen opp, fra blant annet siden YouMobile. Dermed virker det trolig at det var nettopp her noen fant bildet Expert trykket i kundeavisen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Ler av Expert

"Skulle tro Expert kvalitetsjekket sine reklamer, men tydeligvis er kvalitetskontrollen like dårlig som kunnskapen deres" skriver en tipser som vil kalle seg FNR til DinSide.

"Jeg og alle de som har SIII fikk seg god latter i hvertfall!"

Ser på rutinene

En som ikke ler av feilen, er administrerende direktør Lars Tendal i Expert Norge. Han forteller at de ikke kjente til feilen før DinSide tok kontakt med dem, men at de nå er i full gang med å finne ut hva som har skjedd. Feilen kan enten være begått av dem selv, eller av bildebyrået de bruker.

Expert tapte viktig TV-dom – og det er gode nyheter for kundene

– Vi går etter dette i sømmene for å sørge for at det ikke skjer igjen. Vi må se på rutinene for godkjenning av slike bilder, sier Tendal til DinSide.

KJENNER IKKE FEILEN: Administrerende direktør Lars Tendal i Expert vet ikke hva som har skjedd, men skal komme til bunns i saken. Foto: Expert Vis mer


– Vår tipser mener dette sier noe om kompetansenivået til Expert. Hva tenker du om det?

– De som er ansvarlig for mobiltelefoner hos oss er meget kompetente. At bildebyrået eller andre har glippet på ett bilde sier ikke noe om svakhet på kompetanse, sånn er det ikke, svarer Expert-direktøren.

– Men vi skal selvfølgelig ha korrekte bilder.

Visste ikke hva det var

Tendal får markedsdirektør Tove Elisabeth Lutdal til å ringe oss noe senere for å fortelle mer om hva som faktisk har skjedd.

– Dette er en menneskelig svikt i korrekturen, såpass enkelt er det, sier Lutdal til DinSide.

– Men dette bildet er ikke reelt, så hvordan kan det havne i kundeavisen?

– Å, det kjenner jeg ikke til, svarer markedsdirektøren, som altså ikke visste at bildet er en såkalt "mockup".

– Men det skulle selvfølgelig uansett vært fanget opp, og vi må bare beklage.

Få slike nyheter først, og eksklusive forhåndstitter – lik oss på Facebook!