Kjøpt en app du ikke er fornøyd med i Android Market eller App Store? Du kan få pengene tilbake. (Foto: "<a href="http://www.flickr.com/photos/28478778@N05/4568484975/">Money, cell phone and soda</a>" av Flickr-bruker <a href="http://www.flickr.com/photos/28478778@N05/">espensorvik</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en">CC-BY</a>)
Kjøpt en app du ikke er fornøyd med i Android Market eller App Store? Du kan få pengene tilbake. (Foto: "Money, cell phone and soda" av Flickr-bruker espensorvik, CC-BY)Vis mer

Du kan få pengene tilbake

Kjøpt en Android-app du ikke er fornøyd med? Levér den tilbake og få tilbake penger.

For ikke mange ukene siden fikk også nordmenn tilgang til den betalte delen av Android Market; Googles offisielle markedsplass der man kan kjøpe applikasjoner til mobiltelefonen.

Det mange imidlertid ikke vet, er at programmer du kjøper gjennom Android Market kommer med en 24-timers prøveperiode. Er du ikke fornøyd med kjøpet i løpet av det første døgnet, kan du "levere den tilbake" og dermed få tilbake pengene.

Dette gjør du enkelt og greit ved å gå åpne Android Market-applikasjonen, gå til flippen for nedlastinger, velge programmet og trykke på avinstaller og refunder-knappen. Merk altså at dette kun er tilgjengelig i 24 timer etter kjøp.

Du bør også være klar over at du kun kan gjøre dette én gang pr applikasjon, som for så vidt er logisk siden du ellers kunne ha gjort dette hver dag og dermed sluppet å betale.


Også mulig i App Store

Du kan også få tilbake penger dersom du har kjøpt en applikasjon i Apples App Store. Dette er imidlertid ikke like automatisk og krever også at du oppgir en grunn til hvorfor du vil ha tilbake penger, hvorpå Apple må godkjenne returen før du eventuelt får tilbake pengene.

For å søke om refusjon i App Store, går du først inn på profilsiden din i iTunes-butikken (trykk på epostadressen din øverst til høyre). Deretter går du på purchase history:

Vis mer


På denne siden ser du alle kjøp du har gjort. Bla frem til aktuell applikasjon og trykk på "Report problem"-lenka ved siden av applikasjonen. Du må så oppgi en grunn og vente på svar pr epost.