<B>KODE PÅ SMS:</B> Som ekstra sikkerhet har mange nettsteder tolagsautentisering med mobil. Men hva gjør du om koden ikke dukker opp? Foto: TORE NESET
KODE PÅ SMS: Som ekstra sikkerhet har mange nettsteder tolagsautentisering med mobil. Men hva gjør du om koden ikke dukker opp? Foto: TORE NESETVis mer

Derfor får du ikke koden

Noen mobiler krangler med banken din.

Både i nettbanker, flyselskaper og butikker krever de ofte såkalt tofaktorautentisering når du logger deg inn eller skal gjøre bestillinger.

Det betyr at du får en tallkode på mobilen din som sendes som en push- eller tekstmelding.

Men det hender at slike meldinger ikke dukker opp. Og da får du jo verken betalt regninger, bestilt ferien din eller kjøpt varene du har så lyst på.

BankID på mobil: Slik kvitter du deg med kodebrikka

Ikke trykk på «Send ny melding»-knappen!

Så hva gjør du når du står der uten mulighet til å komme deg videre?

Det du i hvert fall ikke bør gjøre, er å trykke frenetisk på «send ny melding»-knappen for å se om det ordner seg.

IKKE BESTILL NY: Ofte får du bare tre forsøk før du blir kastet ut. Foto: TORE NESET Vis mer


Det gjør det som oftest ikke, og flere nettsteder har en begrensing på tre forsøk før du blir kastet ut for en kortere eller lengre tidsperiode.

Skjer dette, kan eneste løsning være ta kontakt med brukerstøtte-avdelingen, og det er slett ikke sikkert at den har åpent når du trenger dem.

Virket ikke: BankID-feil i iOS 8.2

Skru på meldingene

En årsak til at meldingen ikke dukker opp er at du har slått av funksjonen som skal gi deg beskjed om at meldinger er kommet.

MÅ ÅPNES: Pass på at du får beskjed når meldingene kommer. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN Vis mer


I artikkelen om hvordan man slår av mobilvarsler beskriver vi hvordan du skrur slike beskjeder av. Her bør du altså gjøre det motsatte, nemlig skru dem .

For de som har Windows Phone går du inn i «Innstillinger», velger deretter «Varsler+Handlinger», setter Enhetssenter og Meldinger til «på» og krysser av for «varsler» og «bannere».

Ingen suksess: Nesten ingen bruker appen

Sjekk om du har tvillingkort

Har du tvillingkort (to SIM-kort som er knyttet til samme nummer), kan dette også være årsaken til at du ikke får meldingene.

KORT NUMMER TO: Om du har tvillingkort, kan banken din bli forvirret. Foto: DATENKARTE Vis mer


Da kan du risikere at meldingene sendes til en annen telefon enn den du bruker. Da er løsningen å sjekke den andre telefonen, om denne er i bruk. Om den ikke er det, må du pent bed om ny melding. Husk å bytte ut SIM-kortet i telefonen med det andre kortet først.

Glemt kode: Så enkelt er det å låse opp igjen

Skjult innboks

På enkelte telefoner havner tekstmeldinger av denne typen i en egen innboks, og blir dermed ikke liggende i samme mappe som ordinære tekstmeldinger.

For å gjøre det ekstra vanskelig er ofte denne innboksen (tjenesteinnboks) utilgjengelig for brukeren. Dermed kommer meldingene inn, men de er verken synlige på skjermen eller tilgengelige etter at de er mottatt.

Dette gjelder stort sett eldre telefoner som ikke er smarttelefoner. Rådet her er nok å bite i det sure eplet og melde seg inn i den moderne tid.

En mer utførlig beskrivelse av dette problemet finner du hos Sparebank1.

Innlogging: Stat og kommune med BankID på mobil

Skru mobilen av og på

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) anbefaler på sine hjelpesider en omstart av mobilen dersom meldingene ikke dukker opp.

Det samme rådet har vi fått både av vår nettbank og flyselskapet Norwegian når koden ikke har kommet. Og ja, det virker.

Svakhet i BankID: Skiller ikke store og små bokstaver

E-post om ingenting annet nytter

Hva om du har «riktig» telefon med korrekt oppsett, har startet den på ny og likevel ikke kommer inn i banken?

MOBILBANK: BankID virker vanligvis ikke uten kode sendt på SMS. Men det finnes veier rundt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Om BankID er problemet, kan du i de fleste banker logge deg inn alternativt. Da får du som oftest en standard SMS med kode fra bankens eget system, og ikke fra BankID.

Om dette heller ikke fungerer, finnes det heldigvis en vei rundt via kode tilsendt i e-post. En beskrivelse av dette finner du på Difis nettsider.

Metoden skal virke med alle de tre systemene som er godkjent som digital ID i Norge: BankID, Buypass og Commfides.

Hjelp: Dette gjør du når du har glemt mobilkoden

Må ha skjermen på

De relativt få (under 1 prosent av Dinsides lesere, ifølge Google) som bruker Windows Phone har en ekstra utfordring.

MICROSOFT-PROBLEM: På telefoner med Windows Phone 8.1 må du ha åpen skjerm for å få kode via SMS. Foto: TORE NESET Vis mer


Tekstmeldinger med tallkode har et annet format enn vanlige tekstmeldinger du får fra venner og kjente. Begge typene dukker vanligvis opp på skjermen selv om telefonen er i dvale.

Med Windows Phone 8.1 skjer ikke dette alltid. Du må med andre ord aktivere skjermen før du kan se meldingene.

Meldingene blir heller ikke lagret, så om de kommer mens du har telefonen i dvale vil du ikke kunne se dem når du aktiverer skjermen.

Mest brukt: Styr unna disse kodene

Løst i Windows 10

Derfor må du alltid passe på at telefonen er oppe og går når du venter en sikkerhetskode fra banken eller nettbutikken.

Microsoft skal ha vært klar over dette problemet i lang tid, og prøvde å rette feilen i en oppdatering. Men dette ser ikke ut til å ha lyktes.

Folk som tester betaversjoner av kommende Windows 10 for mobil rapporterer at problemet er løst her. Så de som har mobiler som kan oppgraderes kan heldigvis snart glemme hele greia.