<b>RASKERE: </B>Nå skal alle samarbeide om bedre mobildekning på toget. Fra venstre: Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB, direktør Sverre Kjenne i Jernbaneverket, administrerende direktør Abraham Foss i Telia og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
RASKERE: Nå skal alle samarbeide om bedre mobildekning på toget. Fra venstre: Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB, direktør Sverre Kjenne i Jernbaneverket, administrerende direktør Abraham Foss i Telia og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Derfor er det så dårlig mobildekning på toget

Telenor, Telia, NSB og Jernbaneverket tar tak. Men tog er vanskelig.

- Nummer én er at toget må være i rute. Nummer to er at man får gjort noe fornuftig på toget. Og da må man ha god datadekning.

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP), der han står på et tog på vei til Ski sammen med NSB, Jernbaneverket og Telia, tidligere Netcom.

Telia skal nå bygge ut 4G-dekningen i «Intercity-triangelet»: Østfoldbanen fra Oslo mot Sverige, Vestfoldbanen fra Oslo til Skien og strekningen mellom Oslo og Lillehammer. Håpet er å få alt klart innen 2017.

For et år siden inviterte Telenor på en nærmest identisk togtur, for å skryte av at de skulle gjøre det samme på togstrekningene Oslo - Gardermoen, Oslo - Fredrikstad, Oslo - Tønsberg og Stavanger - Bryne.

Nå som begge mobilnettene skal satse på toget, går vi forhåpentligvis raskere tider i møte. Men det blir ikke bare, bare. Det er nemlig gode grunner til at både mobildekningen og wifi-farten er såpass dårlig som den er.

LES OGSÅ: Det er røykeforbud på perrongen, men du risikerer ingenting

IVRIG TASTER: Også samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen var hyppig på mobilen i løpet av togturen. Forhåpentligvis får han bedre datahastigheter snart. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Vanskelig samarbeid

For det første: Å bygge ut togdekningen er et samarbeidsprosjekt.

Sliter du med dekning på tog? (Avsluttet)
Ja, irriterer meg ofte!(82%) 1019
Av og til(10%) 129
Nei, det går stort sett greit for meg(8%) 95
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


  • Mobilsignalene kommer fra basestasjoner langs med toglinjene. Disse må mobiloperatørene bygge, og for eksempel skal Telia bygge ti nye basestasjoner langs Østfoldbanen i år.
  • Men for at mobilsignalene skal nå passasjerene inne i metallkassene vi kaller tog, er det en stor fordel om togene har «repeatere», som forsterker signalene utenfra inne i toget. NSB er nå i gang med å installere slike i flere tog, og starter med de relativt ferske Flirt-togsettene.
  • Inne i de mange togtunnelene er det egne basestasjoner, som Jernbaneverket står for. De lover at det nå skal bygges flere av dem.
Du sitter da igjen med et triangel som må samarbeide. Og ifølge artikler fra blant andre Tek.no, har ikke samarbeidet som startet allerede i 2009 fungert optimalt.

- Men vi er her i dag fordi samarbeidet nå fungerer bedre, mener Solvik-Olsen.

LES OGSÅ: Seks personer per kvadrat må til før NSB sier det er for mange – se hvor trangt det er

IKKE LETT: Teknologidirektør Jon Christian Hillestad i Telia gjør sitt beste for å bygge ut dekningen, men togene stikker mange kjepper i hjulene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Vanskelig teknisk

I tillegg til det administrative ved å få til samarbeid, er det store tekniske utfordringer.


- Tog går fort, det er veldig mange der, det er veldig mange som skal koble seg opp, og det skal skje samtidig, oppsummerer teknologidirektør Jon Christian Hillestad i Telia.

- Så har man hundrevis som skal koble seg på, som plutselig møter et tog med hundre til, i hundre kilometer i timen, mens man sitter i det som i praksis er et «Faradays bur», fortsetter han, og sikter til at tog er gigantiske metallbokser som ikke er godt egnet for å ta inn mobilsignaler.

Også farten i seg selv er et problem, da mobilen din stadig må koble seg på nye basestasjoner. Samtidig som mobilene til alle rundt deg gjør det samme. Summa summarum: Tregt nett.

LES OGSÅ: NSB gir deg gebyr for ustemplet billett på ubetjent vogn

USIKKER WIFI-FRAMTID: Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB kan fortelle at bedre dekning på den ene siden kan bety bedre Wifi-nett, men også at Wifi-nettets funksjon kan utspille sin rolle. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Hva med wifi?


NSB tilbyr wifi-nett i mange av togene sine. Tanken var å omgå problemet med den dårlige mobildekningen. Men som du sikkert har opplevd selv: Wifi-en kan være vel så treg som mobilnettet.

Også wifi-en til NSB er avhengig av mobiloperatørene; togene bruker både Telenor og Telias basestasjoner for å hente nettet det deler med passasjerene. Dermed kan wifi-en bli raskere når 4G-nettet blir bedre.

- Men vil ikke wifi-en snart utspille sin rolle, om alle får bedre 4G?

- For våre kunder tror vi den 4G-løsningen som kommer, gjennom disse repeaterne, vil være best for kunden, svarer kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB til Dinside.

- Men vi følger tett med på denne utviklingen hele tida.

LES OGSÅ: Hvordan kommer du deg billigst fra Oslo Lufthavn?