<b>HVEM ER VINNERNE?</b> Apple og Samsung er fortsatt i tet. Hva med Sony? Foto: PER ERVLAND
HVEM ER VINNERNE? Apple og Samsung er fortsatt i tet. Hva med Sony? Foto: PER ERVLANDVis mer

De mest populære mobilene i Norge i 2014

Nordmenn elsker Apples iPhone og Samsungs Galaxy-serie, mens Sony er langt nede på topp 10-listene.

Det viser en oversikt over de ti mest solgte smarttelefonene hos Komplett, Euronics, Expert og Elkjøp som Dinside.no har innhentet.

Apple mot Samsung ... Igjen


For ikke uventet er det nettopp Apple og Samsung som kniver om toppen hos alle de store kjedene.



Apple iPhone 5S vant både hos Elkjøp og Expert, og fikk en solid andreplass hos Euronics. Den kom riktignok ikke på mer enn tredjeplass hos nettbutikken Komplett.no, men det skyldes at iPhone 6 tok andreplassen.

Kundene hos Komplett.no foretrakk nemlig Samsungs Galaxy S5 framfor Apples iPhone 6. Samme modell troner også på Euronics 2014-liste.

De 10 mest solgte mobilene i 2014
per butikkjede
 ElkjøpEuronicsExpertKomplett.no
1. plassApple iPhone 5SSamsung Galaxy S5Apple iPhone 5SSamsung Galaxy S5
2. plassSamsung Galaxy S5Apple iPhone 5SSamsung Galaxy S5Apple iPhone 6 (16GB)
3. plassSamsung Galaxy S4Apple iPhone 6Samsung Galaxy Trend PlussApple iPhone 5S (16GB)
4. plassSamsung Galaxy Core Plus (G3500)Samsung Galaxy S4Apple iPhone 6Samsung Galaxy Xcover 2
5. plassApple iPhone 5Samsung Galaxy S4 ActiveSamsung E1200Samsung Galaxy Xcover
6. plassSamsung Galaxy S3Samsung Galaxy Trend PlusSamsung Galaxy S4Samsung GT-E1200
7. plassApple iPhone 4Samsung Galaxy Xcover 2Sony Xperia Z3 CompactSamsung Galaxy S4
8. plassSony Xperia Z3 CompactSony Xperia Z1 CompactSony Xperia Z1 CompactApple iPhone 6 (64GB)
9. plassSony Xperia Z2Apple iPhone 5CHuawei Ascend Y330Samsung Galaxy S4 Active
10. plassSony Xperia Z1 CompactSony Xperia Z2Samsung Galaxy Xcover2Apple iPhone 5S (32GB)


SE OGSÅ: TEST: iPhone 6 og TEST: iPhone 6 Plus

TEST: Samsung Galaxy S5 og TEST: Samsung Galaxy Note 4

Nordmenn går for toppmodeller



Kjedene bekrefter dermed det Stiftelsen Elektronikkbransjen nylig slo fast da de la frem årstatistikken for fjoråret, nemlig at det er toppmodellene som «folk flest i Norge» kjøper.

SE OGSÅ: Nå kommer PC-en tilbake for fullt!

Hos Elkjøp er snart 80 prosent av alle solgte mobiltelefoner såkalte «smarttelefoner». Det samme er tilfellet hos Euronics, som presiserer at deres toppliste for 2014 har en del utgåtte modeller.

De «ikke-smarte» som selger mest er Doro, opplyser kategorisjef Knut Grimstad i Euronics.


Hvem kjøper hva?



En ny forbrukerundersøkelse i regi av Elektronikkbransjen viser at de yngste forbrukerne skifter ut mobiltelefonen raskere enn forbrukere i de eldre aldersgrupper.

Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere tre år.

LES OGSÅ: Dårlig plass på iPhonen? Slik sletter du filer



Dinside.no spurte også produktsjefene om det er bestemte kundegrupper som velger den ene typen mobiler og merker fremfor andre?

Men der var det ikke lett å få svar.



Roy Larsen, nordisk kategorisjef for mobil hos Expert AS, svarte at han ikke hadde noe godt svar på dette. 

Mens Mats Hansen fra Komplett.no fortalte oss at hans inntrykk er at brukere med «høy kompetanse og interesse for teknologi» ofte velger Android og ofte noe annet enn Samsung og Apple.

- Dette er en kundegruppe som er godt representativ hos Komplett. Disse kundene kjenner godt til innholdet i telefonen og vil sånn sett trolig ikke betale for mye for merkevaren. Allikevel er kundegruppen som velger Apple og Samsung dominerende også hos oss, forteller Hansen
.

LES OGSÅ: Mobiltrikset alle bør kunne!

Hvilke merker blir prioritert?



Både på et fysisk utsalgsted og i en nettbutikk kan man styre kundens preferanser til en viss grad med fokus på enkelte modeller. Hvor utbredt er dette?


- Med tanke på fronting av modeller så er det først og fremst kundens ønsker som er viktige for oss. Selgerne i butikken skal sammen med kunden finne ut hvilken telefon som passer vedkommende best og så hjelpe til med kjøp av denne, svarer Øystein A. Schmidt, kommunikasjonssjef hos Elkjøp Nordic AS.

Larsen i Expert sier at kjeden markedsfører alle de kjente merkene omtrent like mye, men medgir at modeller som S5 og iPhone 6 er de viktigste produktene i markedsføringen.


Hansen i Komplett.no bekrefter at det å få folk til å skifte merke/operativsystem ikke er enkelt:

- Forbrukerne ser fordelen med å ha flere enheter innenfor samme økosystem. Er det avanserte brukere som har bygget opp en hverdag rundt flere enheter i ett økosystem er villigheten til å bytte liten.

Salget går ned

MOBILSALGET GÅR NED: Men nordmenn kjøper dyre mobiler, og beholder dem i snitt rundt 2,5 år, sier Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen. Foto: TORE NESET Vis mer


Det ble solgt 2,1 millioner mobiltelefoner på det norske markedet i 2014, noe som er 300.000 færre enn i 2013. Størsteparten av salget skjer forøvrig hos de store kjedene, samt teleoperatørenes egne butikkutsalg i kjøpesentrene rundt omkring i vårt langstrakte land.
 
- Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
 

Ny aktør kan bli den neste store

Det store spørsmålet blir selvsagt om det kommer noen nye utfordrere som kan klare å rokke ved posisjonen til Apple og Samsung i 2015.

SPÅR ØKT KONKURRANSE: Øystein A. Schmidt fra Elkjøp har tro på at kinesiske mobiltelefoner kommer høyere på lista neste år. Foto: JOAKIM MANGEN / ELKJØP Vis mer


- Selv synes jeg det blir veldig spennende å se hva den kinesiske aktøren Huawei kommer med i månedene og årene fremover, sier Øystein A. Schmidt fra Elkjøp. Vi ser nemlig av våre tall at Ola og Kari Nordmann absolutt begynner å få øynene opp for deres modeller, og vi vet jo at de har mye spennende på gang.

LES OGSÅ: Se førsteinntrykket av Huawei Ascend Mate 7

- Det er heller ingen tvil om at kineserne virkelig satser i Norge, noe deres splitter nye sponsoravtale med VIF Fotball også viser, poengterer Øystein A. Schmidt.


Tekst av John Berge