Neida, dette er ikke iPhone 10, men Coops John Moltubakk som viser hvordan den nye skann og betal-appen fungerer.
Neida, dette er ikke iPhone 10, men Coops John Moltubakk som viser hvordan den nye skann og betal-appen fungerer.Vis mer

Coop-app lar kunden scanne og betale

Lanseres i utvalgte butikker i november. Vi har fått en prøvesmak.

Det er noen år siden Coop begynte med selvbetjente butikker. Løsningen lar kunden scanne varene etter hvert som de puttes opp handlekurven, for deretter å gjennomføre betalingen i ubemannede kasser.

Nå tar de skrittet videre – via Coop-appen, som blir oppdatert i november med den nye funksjonaliteten, kan kundene bruke mobiltelefonen sin til å skanne strekkodene på produktene de handler mens de går rundt i butikken. Når du er ferdig med handlingen, betaler du også direkte i appen, for så å få en QR-kode på skjermen som du kan scanne slik at en egen utgang åpner seg.

– Den aller største fordelen er kanskje at du kan spare mye tid ved å slippe å stå i kø ved kassen, forteller e-kanalansvarlig John Moltubakk. Vi møtte Moltubakk på Coop Extra-butikken på Skedsmokorset og fikk også prøve løsningen selv. Under ser du en video av hvordan skann og betal-løsningen fungerer i praksis (beklager litt svak kameraføring, men én mobiltelefon i hver hånd var jaggu ikke så enkelt som antatt):


Coop er tidlig ute med denne løsningen, og vil være blant de første butikkjedene i verden som tilbyr en tjeneste av denne typen når den rulles ut i november. Til å begynne blir den tilgjengelig i Coop Ekstra-butikker, og kun på iPhone ved lansering. Android-versjon vil også komme, men neppe før årsskiftet.

Les også: Coop-medlemmer betaler minst

John Moltubakk i Coop demonstrerer hvordan du selv kan skanne varene når du handler i butikken. Vis mer


Slik fungerer det

For å benytte deg av Coops mobile løsning, må du altså ha en iPhone. Ved lansering må du også være Coop-medlem, og første steg er å registrere deg og betalingskortet ditt på deres nettsider. Appen du bruker er den samme Coop-appen som finnes i dag, men den blir da oppdatert i november med den nye funksjonaliteten; i dag har den kun mulighet for å finne nærmeste butikk, vise tilbudsaviser og skrive handleliste.

Handelen begynner med at du scanner en QR-kode i det du går inn i butikken. Det gjør at du starter med tom handlekurv og at prisene som scannes samsvarer med prisene i butikken, siden disse kan variére fra butikk til butikk rundtom i landet.

Dere frykter ikke at konkurrentene nå bare kan scanne egne varer og se hva de koster hos dere, da?, spør vi.

Men nei – appen krever også at du fysisk er i den aktuelle butikken for at du skal kunne scanne varer (basert på geografisk plassering). Coop tilbyr også trådløst nettverk i alle butikkene for de som bruker appen, slik at de ikke belastes med datatrafikk eller opplever dårlig dekning som et problem.

Ikke varer med aldersgrense

Verdt å merke seg er også at du ikke kan handle varer med 18-års aldersgrense; altså øl eller enkelte filmer, for eksempel. Lovverket gjør at kundene blir nødt til å handle slike produkter i kassa for eventuelt fremvisning av legitimasjon.

Hvordan er sikkerheten i en slik løsning?, lurte vi på.

– Det er en todelt sikkerhet her. Den ene står vi for med tanke på sikring av kundeopplysninger, men vi gir også brukeren ansvaret for å sikre sin egen telefon, påpeker Moltubakk. I teorien kan jo dette misbrukes dersom kunden ikke har låst telefonen sin, men Coop tilbyr også ekstra sikring via en PIN-kode før betaling dersom brukeren ønsker. Det er opp til hver enkelt.

Moltubakk forteller også at erfaringene med selvbetjeningsløsningen de har i dag er svært positiv og er ikke spesielt bekymret for at den nye tjenesten blir misbrukt av kundene der man "glemmer" å scanne inn en vare eller tre.

– Vi har tro på å gi kundene den tilliten, men selvsagt må kundene samtykke til at vi må kunne foreta stikkprøver for å se at innholdet i posen samsvarer med det på kvitteringen, sier Moltubakk. Dersom de opplever at samme kunde forglemmer seg flere ganger, vil brukerkontoen kunne bli sperret fra mobilhandelløsningen, skytes det inn fra siden.

Den mobile handleløsningen har også flere fordeler. Blant annet lagres kvitteringen direkte i appen og er også tilgjengelig på web, og det vil for eksempel være lettere å informere kunder som har kjøpt en tilbakekalt vare dersom de har handlet ved å bruke skann og betal-løsningen.