<B>APPLE-LEKKER OG SLANK:</b> Batteripakken Cabin har et design Apple hadde vært stolte av. Foto: HEVO LABS
APPLE-LEKKER OG SLANK: Batteripakken Cabin har et design Apple hadde vært stolte av. Foto: HEVO LABSVis mer

Cabin gir MagSafe-lading til iPhone

Ekstra batteri som ikke irriterer.

Kickstarter-prosjektet «Cabin» omtales av amerikansk presse som noe av det lekreste og smarteste tilbehøret til Apple iPhone.

Sjekk ut smarte og lekre «Cabin»

Og det er lett å skjønne hvorfor. De fleste batteripakker er av plast, er stygge, og tar opp masse ekstra plass - det gjør ikke «Cabin».

Kinesiske Hevo Labs har nemlig brukt to år på hver minste detalj.

Faktisk ser «Cabin» ut som noe sjefsdesigner Jony Ive kunne ha designet i Apples superhemmelige designbunker.

Les også: Trådløs lader til iPhone - hvor bra fungerer det egentlig?

En nyttig designperle

VIPS: MagAdapter kobles inn i iPhone-ladeinngangen for å gi magnet-tilkobling mot batteripakken. Foto: HEVO LABS Vis mer


Har du sett baksiden på en Apple iMac? Dette batteritilbehøret låner fra samme stilen med avrundede kanter - selvsagt er alt i aluminium.

Batteripakken klikker seg lett fast på en iPhone takket være et smart magnetsystem.

Hvordan har de fått til det spør du, det er jo intet magnetsystem på en iPhone?

Jo, ved å designe noe de har døpt «MicroAdapter», en liten dings som plugges inn i iPhone-ns ladeinngang.

Derfor trenger iPhone litt ekstra «juice»

TILBEHØRET: Cabin er ikke bare en batteripakke, men også ekstrautstyr. Vis mer


Men nå har vi sagt veldig mye om design, og ingenting vedrørende nytteverdien.

Det har seg dessverre sånn at iPhone er langt ifra å ha den beste batteritiden blant smartmobiler.

Det er flere faktorer som spiller inn, men den største er nok det enkle faktum at iPhone 5 og nyere kun har en 4 tommers skjerm, noe som samtidig betyr at man ikke har plass til et særlig stort batteri.

Les også: Apple tilbakekaller iPhone-ladere

2.200 mAh ekstra

«Cabin» løser problemet med at mobilen tømmes før du skal ut på kvelden ved å gi deg 2.200 mAh ekstra.

iPhone 5 har et innebygget 1.440 mAh-batteri, mens oppfølgeren 5S har litt mer; 1.560 mAh. Med «Cabin» over dobles batterilevetiden.

GANSKE SMART: «Cabin» holder en iPhone gående over dobbelt så lenge uten å «klumpe til» bruken. Foto: HEVO LABS Vis mer


De har løst dette også

Gjemt litt bort, for ikke å ødelegge designet, finner man et LED-lys som forteller deg hvor mye strøm det er igjen i «Cabin».

Lyser den grønt, er den 50 til 100 prosent ladet, gult betyr 20 til 50 prosent, mens rødt lys varsler at det er mindre enn 20 prosent igjen.

Les også: Batterideksel med ekstra lagringsplass

Priser

IKKE PLAST: Batteripakken i Cabin-serien tar seg ganske godt ut, synes vi. Foto: HEVO LABS Vis mer


Hevo Labs tar 25 dollar (155 kroner) for den magnetiske ladekabelen og adapteren som må kobles inn i ladeinngangen.

Batteripakken er priset til 89 dollar (552 kroner), og da får du dokken, «MagAdapter» og MicroAdapteren med i pakka, men kun om du er tidlig ute på Kickstarter.

Om alt går som det skal, sendes produktene avgårde til de som er tidlig ute på Kickstarter i november i år, men ...

... Apple bestemmer

Hevo Labs er smertelig klar over at de er så nærme, men ei likevel så fjernt drømmen.

Dette fordi Apple krever at alt tilbehør som skal kobles inn i en iPhone med Lightning-ladeinngang må godkjennes av dem.

Dette er en dyr affære, og bare Apple bestemmer hvem som får godkjennelse, for ikke å snakke om at tilkoblingens funksjoner minner veldig om Apples egen magnetbaserte ladekabel «MagSafe».

Vi får se hvordan det ender, og at Apple lar denne passere.

Les også: Slik varer mobilbatteriet lenger