<B>FULL STOPP:</B> Mens brannslukkerne forsøkte å stoppe den voldsomme brannen i én av NASCAR-bilene, twitret en av førererne fra sin egen bil. Det fikk han oppmerksomhet for.
FULL STOPP: Mens brannslukkerne forsøkte å stoppe den voldsomme brannen i én av NASCAR-bilene, twitret en av førererne fra sin egen bil. Det fikk han oppmerksomhet for.Vis mer

Brad twitret fra NASCAR-bilen sin

Så tok det helt av.

Ingenting er enklere enn å raljere over de sosiale medienes inntog på absolutt alle samfunnsarenaer, og twitring og facebooking fra fødestua er allerede så 2011.

Likevel er det noen som klarer komme opp med helt nye twitter-arenaer, som for eksempel Brad Keselowski. Den amerikanske NASCAR-føreren tok like godt med seg smartmobilen i racerbilen, og hvorfor skulle han ikke fiske den fram da en kjempekrasj stoppet Daytona 500-løpet helt tirsdag denne uka?

Så live som det kan bli

Tweeten fra krasjen finner du her, og det er ikke tvil om hvor Brad befinner seg.

Underveis i løpet smalt en av de andre bilene inn i en av de såkalte sikkerhetsbilene, som var stappfull av flydrivstoff. Kollisjonen utløste en voldsom brann, som altså stoppet de andre bilene helt i en lengre periode. Keselowski knipset bildet sitt og postet det på Twitter mens løpet fortsatt pågikk. Ingen av førerne i de to involverte bilene ble skadet, men Brads twitring skapte et visst oppstyr i NASCAR-miljøet om hvorvidt bruken av sosiale medier nå var dratt for langt.

Blir ikke straffet

I går uttalte derimot NASCAR-organisasjonen at de ikke så noe galt med Keselowskis mobilbruk, snarere tvertimot.

LITT MINDRE OPPSIKTSVEKKENDE: Brad Keselowski twitret også før løpet var i gang. Dette bildet fikk derimot ikke fullt så mye oppmerksomhet. Vis mer


- Ingen av det vi har sett fra Brad bryter med noen av våre nåværende regler for bruk av sosiale medier under løp. Han vil med andre ord ikke straffes. Vi oppmuntrer alle våre bilførere til å bruke sosiale medier til å uttrykke seg selv, så lenge det skjer uten at sikkerheten til føreren eller andre trures, skriver NASCAR i en pressemelding.

Brad selv er garantert fornøyd med oppstyret. Før løpet hadde han rundt 75.000 følgere på Twitter, men etter at det famøse bildet ble lagt ut fikk han over 100.000 nye følgere i løpet av bare to timer. I skrivende stund har Keselowski nesten 223.000 følgere.

Slik får du flere følgere

DinSide.no har tidligere skrevet flere artikler om hvordan du bruker Twitter, og, ikke minst, hvordan du får de rette menneskene til å bry seg om det du twitrer.


Og, kan vi kanskje legge til: Twitre mens du hopper i skiflygingsbakken i Vikersund eller lignende.