<b>FÅ PENGENE TILBAKE:</b> Var ikke Frozen-spillet helt som du (eller ungene) hadde tenkt? Nå kan du enkelt få refundert pengene det kostet. Foto: KIRSTI ØSTVANG
FÅ PENGENE TILBAKE: Var ikke Frozen-spillet helt som du (eller ungene) hadde tenkt? Nå kan du enkelt få refundert pengene det kostet. Foto: KIRSTI ØSTVANGVis mer

Apple innfører 14 dagers angrefrist på digitale kjøp

Kjøpt en app du ikke er fornøyd med? Nå kan du få pengene tilbake innen to uker.

I det stille har Apple innført en fjorten dagers angrefrist på alle kjøp gjort på App Store, iTunes Store, iBookstore og Mac App Store.

De nye retningslinjene gjelder brukere som bor i EU-land, og Norge er også omfattet gjennom EØS-avtalen, skriver digi.no.

Endringene kommer som en følge av EUs nye forbrukerdirektiv som trådte i kraft i juni.

LES OGSÅ: Nå blir det slutt på "gratis"-apper

Trenger ikke oppgi grunn

- Hvis du velger å kansellere bestillingen din, kan du gjøre dette innen 14 dager etter at du mottok kvitteringen din, uten å måtte oppgi noen grunn, med unntak av iTunes-gaver som ikke kan refunderes når koden er innløst, heter det i Apples norske retningslinjer.

Det tyske nettstedet iFun var de første til å melde om endringene.

Frem til nå har Apple hatt angrefrist etter at et kjøp er gjort, men kun frem til leveringstidspunktet, altså så straks nedlastingen eller streamingen av en app eller film var i gang.

Apple har riktignok gitt pengene tilbake på kjøp under visse omstendigheter, men da har man måttet oppgi grunn. I USA, Canada og andre land ikke omfattet av EU-regler, vil det også bli tilfelle.

Google har foreløpig ikke innført en lignende angrefrist, men har til gjengjeld en to timers angrefrist på apper og spill kjøpt på Google Play.

Les mer om hvordan du kan unngå å betale for dyrt for såkalt gratisspill og -apper.

Slik gjør du

For å benytte deg av angrefristen, sier Apple at du må bruke "Rapporter et problem"-funksjonen via iTunes eller denne nettsiden. Du kan også sende en skriftlig ærklæring om du heller ønsker det.

KANSELLER KJØPET: Fra denne nettsiden er det veldig enkelt. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Fra Apples nettsider er det i hvert fall veldig enkelt, du bare logger inn, finner kjøpet du ønsker å få refundert, trykker på knappen "Rapporter", og velger så "Jeg vil kansellere kjøpet" fra rullegardinslisten med begrunnelser.

Trykk deretter på knappen "Kanseller kjøp", og så er det gjort. Til slutt vil du få opp følgende beskjed:

OG VIPS! Får du igjen pengene, riktignok i løpet av fem til syv virkedager. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer