KUN FOR IPHONE: Når vi søker etter DNBs nyeste mobilbank-app på en Android-telefon, får vi kun opp den gamle versjonen. Skal du ha den beste DNB-appen må du ha en av Apples iPhone-modeller. Foto: Gaute Beckett Holmslet
KUN FOR IPHONE: Når vi søker etter DNBs nyeste mobilbank-app på en Android-telefon, får vi kun opp den gamle versjonen. Skal du ha den beste DNB-appen må du ha en av Apples iPhone-modeller. Foto: Gaute Beckett HolmsletVis mer

DNB Finger ID ikke på Android

Apple-brukerne fikk egen app, mens DNB-kunder med Android-telefoner venter fortsatt

Norges største bank lanserte ny app med innlogging via fingeravtrykk i 2015. Fortsatt er den ikke tilgjengelig for Android-brukere.

Høsten 2015 lanserte DNB en så å si fullblods nettbank-app til mobiltelefon – Finger ID.

I tillegg til at du kan logge inn med fingeravtrykk, kan du overføre penger, betale regninger og utføre andre banktjenester – alt innenfor appens rammeverk.

Det var bare én hake: Appen var bare klar for iOS-brukere.

– I løpet av noen uker vil dette være integrert for alle med Apple-produkter, og det vil komme så fort som mulig for brukere av andre operativsystemer også, sa Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB, til Dinside da.

Ikke lenge etter var appen klar til bruk for kunder med Apple-telefoner, men nå skriver vi altså 2017 og fortsatt har ikke DNB noen tilsvarende app til Android.

SMS-bank-app

Android-brukerne må fortsatt klare seg med appen fra 2010, som baserer de begrensede banktjenestene den tilbyr på den utdaterte tjenesten SMS-bank.

Det vil si at når du i appen legger inn en overføring mellom to kontoer, så oppretter appen en tekstmelding som du deretter sender til banken. Selve transaksjonen utføres altså gjennom SMS-kommandoer.

Appen i seg selv gir en rask oversikt over saldo og transaksjoner på utvalgte kontoer, uten noen som helst innlogging. Dette er fint når du står i kassa på butikken og lurer på om du har dekning.

I tillegg har den en knapp som åpner den skikkelige mobilbanken i nettleseren. Her kan du logge inn med Bank ID eller Bank ID på mobil.

Det er også denne appen som samarbeider med klokka, og gir deg tilgang til saldoen rett fra håndleddet. Dette gjelder Apple-klokka, vel å merke. Vi fant ingen app til Samsung-klokka (Gear S3) vi bruker i forbindelse med prosjektet «DinsideDroid».

Etter nærmere undersøkelser viser det seg at DNB støtter Samsung Gear, men kun den første versjonen av klokka. Det stemmer, det er den klokka som kom i 2013.

Men hva er grunnen til at Apple-brukerne får alle de smarte funksjonene og løsningene, mens Android-brukerne fortsatt henger fast i SMS-bank-myra?

Komplisert sikkerhet

Ifølge DNB er Android et vanskeligere operativsystem å utvikle for enn Apples iOS. Banken har blant annet noen ekstra utfordringer med tanke på innlogging med fingeravtrykk.

– En av grunnene til at vi har måttet vente med dette er at Android-plattformen er mer komplisert med hensyn til sikkerhetstilpasninger og risiko/trussel-vurdering, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB.

Androids mange forskjellige telefonprodusenter og tilpasninger som må gjøres til disse, er også en del av disse utfordringene, forteller han. Dette er en kjent problemstilling for Android-utviklere, som skal lage apper som skal fungere like godt på både Samsung, Huawei og LGs telefoner, med forskjellig programvare, skjermstørrelser og innmat.

Dalsbø sier at banken driver med utvikling av Android-appen, men at en ny og bedre versjon fortsatt er et stykke unna.

– Vi har forståelse for at Android-brukere er utålmodige, og beklager at dette har tatt lengre tid enn vi først trodde. Vi jobber fortsatt med å få til en god løsning for Android-brukere, men kan ikke gi en dato for når dette vil være på plass.

– Men det er halvannet år siden mobilbank-appen deres kom til Apples iOS. Må Android-brukerne vente halvannet år til før det skjer noe?

– Det er vanskelig å tidfeste, men jeg tror ikke det. Dette er noe vi har på planen, forsikrer Dalsbø.

Omvei på Android

For dem som ikke er DNB-kunder på Android er det kanskje ikke så lett å se hva som er problemet her – du kan vel bare bruke mobilbanken i nettleseren?

Og ja, det kan du, men forskjellen på brukeropplevelsen mellom Apple-appen og nettleser på Android, er ganske stor.

For å illustrere kan vi telle skjermtrykk fra startskjerm til ferdig innlogget i mobilbank:

Apple: Trykk på app på hjemskjerm, trykk på «åpne DNB mobilbank», hold finger på fingeravtrykksensor (totalt tre skjermberøringer).

Android: Trykk på app på hjemskjerm, trykk på mobilbank, trykk neste (dersom mobilnummer er ferdigutfylt på Bank ID Mobil) , trykk ok, trykk kode (fire siffer), trykk ok (totalt ni skjermberøringer). Dersom du har slettet nettleserdata eller logger inn for første gang kan du legge til 11 tastetrykk på fødselsnummer og åtte for telefonnummer.

I tillegg tar «oppstarten» lenger tid, ettersom banken må lastes inn i en nettleser. Vi har også opplevd at vi har vært litt for raske med å scrolle oppover, og i stedet endt med å oppdatere siden slik at den lastes inn på nytt.

Hva er alternativene?

Det enkleste du kan gjøre for å forbedre brukeropplevelsen, er å legge en snarvei på hjemskjermen som går direkte til mobilbanken – uten at du må gjennom DNB-appen. Da sparer du i det minste én skjermberøring.

Derifra er det rett over til det mest omfattende alternativet, som er å bytte bank. Ifølge tilbakemeldinger vi har fått skal Skandiabanken være et veldig godt alternativ, men også Nordea og Sparebank 1 har apper som skal fungere bra.

Noen av de andre bankene har også innlogging med fingeravtrykk.

Men velger du å bytte bank på grunn av mobilbankløsningen, så ville vi holdt det for oss selv – i alle fall i selskap med økonomisk oppegående mennesker. Du har ikke lyst til å havne i en endeløs diskusjon om brukervennlighet kontra kostnadsreduksjon og rentenivåer.

Et alternativ som kan komme på sikt, er egne nettbank- og mobilbankleverandører som samler kontoene dine.

Betalingstjenestedirektivet skal innføres i januar 2018, og dette åpner for at man kan samle kontoer fra flere banker hos én leverandør, og at denne leverandøren kan utføre betalingstjenester.

Kanskje er markedet klart for en mobilbankspesialist som legger hele utviklingsbudsjettet på én ting: Å gjøre mobilbank-appen smartest mulig – på alle plattformer?

Denne saken ble skrevet i forbindelse med prosjektet #DinsideDroid, hvor undertegnede går fra Apple-universet og over til konkurrentene. Les mer om prosjektet her. Du kan følge @gautebh på Twitter for løpende oppdateringer og erfaringer.