<b>PASS PÅ PODEN:</b> Ikke gi henne koden! Har barna likevel kjøpt apper uten at du var klar over det, kan du mest sannsynlig få igjen pengene. Foto: SHUTTERSTOCK / ANTONIO GUILLEM
PASS PÅ PODEN: Ikke gi henne koden! Har barna likevel kjøpt apper uten at du var klar over det, kan du mest sannsynlig få igjen pengene. Foto: SHUTTERSTOCK / ANTONIO GUILLEMVis mer

Angre på et kjøp i App Store?

Slik får du tilbake pengene for en iPhone- eller Android-app.

Kan du ikke huske at du kjøpte Kim Kardashians emojiapp, Kimoji, for 19 kroner? Eller ti gullbarrer i Candy Crush til 9 kroner, ikke bare én, men tjue ganger? Da er det kanskje ungene som har vært på ferde.

Uventede appregninger har blitt skrevet om i årevis, til mange foreldres store sorg.

LES OGSÅ: Mistet 10.000 kroner med iPhone

Men alt håp er heldigvis ikke ute dersom barna har kjøpt apper eller ting inne i apper uten at du var klar over det. Det er mulig å få refusjon.

Eller kanskje har du selv kjøpt en app som ikke fungerer eller ikke var like bra som du trodde? Slikt er det også mulig å få igjen pengene for.

Hva sier loven?

Ifølge angrerettloven har du rett til å angre et kjøp innen 14 dager etter at du har mottatt varen.

Ved kjøp av et digitalt produkt, for eksempel en app eller en film som enten lastes ned eller strømmes, bortfaller imidlertid angreretten så snart du begynner nedlastingen, så lenge de har opplyst om dette.

Mange leverandører har likevel egne løsninger for å angre på kjøp, selv etter man har lastet ned produktet.

LES OGSÅ: Slik prøver du aller strømmetjenester helt gratis

iPhone-brukere har to uker

ADVARSEL: Når du kjøper en iOS-app, står det at du mister angreretten. Men du kan likevel angre. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Når du kjøper en app fra App Store, får du opp en melding hvor du må godkjenne at du at du mister angreretten idet nedlastingen starter, så umiddelbart kan det fremstå som løpet er kjørt.

Men i løpet av de 14 dagene etter kjøpet kan du likevel få refusjon, enten via iTunes eller denne nettsiden. Vi synes det er lettest å gå via webløsningen.

Slik går du frem:

  1. Surf deg deg inn på URL-en reportaproblem.apple.com, og logger inn på sida med din Apple ID.
  2. Da vil du få opp en liste over dine siste kjøp. Finn appen du ønsker å refundere, og trykk på knappen «Rapporter».

    Vis mer


  3. Fra rullegardinlista velg årsaken til at du ønsker å refundere appen, for eksempel «artikkelen ble kjøpt ved en feil», «artikkelen installeres ikke eller nedlastingen er treg» eller «artikkelen åpner, men fungerer ikke som forventet».

    Vis mer


  4. Beskriv deretter årsaken til at du ønsker å refundere appen. Som nevnt er du altså ikke nødt til å gjøre dette.
  5. Trykk deretter på knappen «Send inn».

    Vis mer


  6. Forhåpentligvis vil du få opp en melding om at «dette kjøpet kvalifiserer også for en refusjon». I så fall trykker du på knappen «Be om refusjon».

    Vis mer


  7. Til slutt vil du få en bekreftelse på at «du kommer til å motta en refusjon for dette kjøpet til betalingsmåten din», altså bankkontoen du gjorde kjøpet fra.

    Vis mer


  8. Deretter er det bare å vente. Ifølge Apple kan det ta fem til syv virkedager før pengene er tilbake på din konto.

I tillegg til at du kan refundere apper, kan du også refundere såkalte kjøp-i-app-transaksjoner, som for eksempel gullbarrer i Candy Crush eller diamanter i Clash of Clans.

iOS-appene slettes ikke

Merkelig nok blir ikke appen slettet fra iPhone-en eller iPad-en i løpet av refusjonsprosessen. Ifølge 9to5Mac virker det å være en svakhet i systemet som kan åpne for misbruk.

Du vil likevel ikke få fremtidige oppdateringer av appen. Gjenoppretter du enheten din, vil den heller ikke lastes inn på nytt.

Det er dessuten slik at dersom du ber om for mange refusjoner i løpet av en kort tidsperiode, vil selskapet flagge oppførselen din og inndra refusjonsrettighetene dine, ifølge nettstedet iDownloadblog.

LES OGSÅ: Apple må betale erstatning for barnespill-kjøp

Slik går du frem hos Google

I Googles appbutikk er det lagt opp til at du skal kunne refundere apper innen to timer etter kjøpet er gjennomført, ikke to uker som hos Apple.

For å refundere en app i Google Play, gjør følgende:

  1. Åpne Google Play Butikk-appen på din mobil eller nettbrett.
  2. Trykk på menyknappen øverst til venstre i søkefeltet, og velg «Min konto».

    Vis mer


  3. Bla ned til bestillingsloggen, og finn appen eller spillet du vil returnere.
  4. Trykk på «Refusjon».
  5. Trykk «Ja» på spørsmål om du er «sikker på at du vil refundere dette kjøpet».

    Vis mer


  6. Appen blir deretter avinstallert.
  7. Du vil umiddelbart motta en avbestillingskvittering fra Google Play på epost.

    Vis mer


Ifølge Google kan du bare returnere en app eller et spill mot refusjon én gang.

Har det gått mer enn to timer, sier selskapet at «utvikleren er ansvarlig for å avgjøre om du kvalifiserer for refusjon», og du må kontakte utvikleren direkte fra appens detaljside på Google Play.

LES OGSÅ: Google gjør slutt på gratis Candy Crush

Hva med Windows Phone?

I motsetning til Apple og Google, opererer ikke Microsoft med refusjon i sin app-butikk, men mange apper har «prøv»-funksjonalitet slik at du kan prøve apper før du evenuelt betaler for dem, slik at du kan se om de står til forventingene.

Skulle du allikevel angre et kjøp, vil vi anbefale å ta kontakt med kundesupport.

LES OGSÅ: Slik er den nye angrerettloven