De selger alt mellom himmel og jord, og snart begynner Amazon å selge apps til Android-telefoner.
De selger alt mellom himmel og jord, og snart begynner Amazon å selge apps til Android-telefoner.Vis mer

Amazon åpner egen app store

Nå får Android Market større konkurranse.

Mens Apple regjerer alene når det gjelder salg av mobilapplikasjoner på iOS-plattformen, erAndroid laget slik at hvem som helst kan tilby sin egen applikasjonsbutikk (app store på populærspråket).

I tillegg er Android Market (Googles "offisielle" applikasjonsbutikk) laget mer åpent, slik at applikasjoner ikke trenger å godkjennes for å legges ut for salg. Det har både fordeler og ulemper i forhold til Apples stramme grep, der utviklerne står friere til å lage hva de vil, men der det også gir grobunn for trojanere og andre uhumske programmer.

Les også: Google fjernet applikasjoner fra Android Market

Snart får Android Market nok en konkurrent. Det er nemlig ingen ringere enn Amazon.com, verdens største nettbutikk, som i nær fremtid vil lansere Amazon App Store, der Android-brukere kan kjøpe spill og programmer direkte fra Amazon. For de som har handlet der før, tilbyr Amazon mye av den samme elegansen ved kjøp som Apple gjør, der one-click-shopping har vært tilgjengelig i flere år.

Angry Birds Rio - ekslusivt

Og de har nok et ess i ermet: Den neste utgaven av Angry Birds, Angry Birds Rio, vil for Android være eksklusivt tilgjengelig i Amazon App Store ved lansering. Altså vil det neste storspillet fra Rovio ikke være tilgjengelig i Android Market når det lanseres.

Under ser du traileren for Angry Birds Rio, som forventes lansert 15. april:


Så vidt vi kan se er dette imidlertid ingen god nyhet for norske Android-brukere, for ved lansering vil Amazon app store være forbeholdt amerikanske borgere. Vi regner dog med at iPhone-brukere i Norge også vil kunne kjøpe dette spillet den 15. april.

Apps må godkjennes

Amazon har også valgt en strategi som kan minne noe om Apples strategi, der applikasjoner må godkjennes før de slippes ut i markedet. Utviklere må også betale $99 i året for å kunne sende inn applikasjoner til Amazon; for øvrig den samme prisen som Apple tar.

Prismessig gjør også Amazon et interessant grep. Utviklere kan nemlig kun foreslå en pris for applikasjonen, men Amazon bestemmer salgsprisen, der utviklerne sitter igjen med enten 70% av salgsprisen eller 20% av foreslått pris, avhengig av hva som er høyest.