HUSKELISTE: Skal du bytte telefon er det noen ting som er greie å ha i bakhodet. Derfor laget vi en liten huskeliste. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
HUSKELISTE: Skal du bytte telefon er det noen ting som er greie å ha i bakhodet. Derfor laget vi en liten huskeliste. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Bytte telefon: Tips og råd

5 ting du ikke må glemme når du bytter telefon

Noen ting kan koste deg dyrt, andre koster deg bare karma.

I forbindelse med prosjektet #DinsideDroid har vi fått en del erfaringer med det å bytte telefon fra iPhone til en Android-telefon – nærmere bestemt Samsung Galaxy S8.

Overføring av bilder, notater og annet innhold gikk smertefritt, ved bruk av Samsungs egen løsning: Smart Switch.

Men etter at alt var overført, oppdaget vi en del ting som måtte ordnes på egenhånd, og noen ting som kan være lette å glemme.

I noen av tilfellene kan det bli dyrt om du glemmer å fikse det, så derfor tenkte vi at vi kunne lage en liten huskeliste:

#1: Overfør billetter

I vårt tilfelle gjaldt det Ruters billett-app, men tipset er trolig overførbart også til andre kollektiv-apper. Mange selskaper tilbyr nemlig billetter og månedskort på mobilen, noe som er veldig praktisk – helt til du skal bytte telefon.

Billetter og månedskort kobles nemlig mot hver enkelt apps unike ID. Når du får ny telefon og laster ned appen, får du naturligvis en ny unik ID som ikke stemmer overens med den ID-en som kjøpte billetten i den forrige appen.

Ruter har løst dette med å lage en funksjon hvor du kan flytte over billetten til den nye telefonen. En veiledning for hvordan du gjør dette ligger på Ruters nettsider.

Andre kollektivselskaper har gjerne lignende løsninger, men sjekk dette før du legger vekk den gamle telefonen. Går du på bussen eller trikken uten gyldig billett, vanker det en saftig bot.

#2: Bank ID på mobil

Dette er i utgangspunktet ikke noe problem, siden Bank ID knyttes til sim-kortet, og ikke til selve telefonen. Men siden mange som kjøper ny telefon kjøper telefonen sammen med binding til et abonnement, er det greit å ta med.

Får du nytt sim-kort, så må du inn i nettbanken og bestille Bank ID på mobil på nytt. Det er greit å gjøre dette så fort du har tid, for det er kjedelig å være ute på reise og plutselig trenge Bank ID-innlogging – bare for å finne ut at du må komme deg til en desktop-PC for å logge deg inn i nettbanken med kodebrikken du ikke har med deg ...

Det kan også være greit for Apple-brukere å vite at de ikke trenger å søke opp noen Bank ID-app i Play Store, ettersom Bank ID ikke trenger en app for å fungere på Android-telefoner. Dersom du vil bytte fra Apple til Android er altså ikke Bank ID noe problem, med mindre du samtidig bytter sim-kort.

Tilsvarende må Androidbrukere belage seg på å laste ned en ekstra app dersom de skal over til en Apple-telefon.

#3: Mobilbank-godkjenning

Her regner vi med at det er flere forskjellige problemstillinger og fremgangsmåter fra bank til bank. I vårt tilfelle var det DNBs mobil-app som ville ha en godkjenning for at vi skulle kunne bruke appen.

Denne godkjenningen ville de ha gjennom Bank ID (eller Bank ID på mobil) så dette er også greit å få ordnet før du drar hjemmefra og tar telefonen i daglig bruk.

Andre banker kan selvfølgelig ha enklere tilgang til mobil-appen sin, men vi anbefaler uansett at du sjekker med banken din hva som kreves for å ta appen i bruk.

#4: Spillene og appene dine

Mobilspill bruker forskjellige måter å synkronisere på. Noen krever innlogging med Facebook, andre med Google, mens andre spill kanskje har andre løsninger.

Har du noen spill du bruker ofte, så sjekk opp hvordan de synkroniseres. Det er kjedelig å måtte begynne helt på nytt på ny telefon.

Et eksempel på en app som synkroniseres litt annerledes, er Jodel. I Jodel tjener du karmapoeng, og disse er koblet opp mot appens unike ID – på samme måte som Ruterappen lenger oppe i artikkelen.

Overføring fra Android til Android og Apple til Apple går fint, men i det øyeblikket du skal fra Apple til Android eller andre veien, blir det straks vanskeligere. Men ikke umulig.

Først og fremst: Ikke slett Jodel-appen på den gamle telefonen ennå, du kommer til å trenge den senere!

Slik går du fram:

Android: Åpne Jodel på den nye telefonen, gå til My Karma (tallet øverst i høyre hjørne), velg «More», og deretter «Contact us». Fyll ut feltene, og under «Issue» velger du My Karma og deretter «I want to move Karma between iOS and Android». Send inn.

iOS: Åpne Jodel på den nye telefonen, gå til profil-fanen (nederst til høyre), velg tannhjulet øverst til venstre, og deretter «Skriv til oss». Fyll ut feltene, og under «Issue» velger du My Karma og deretter «I want to move Karma between iOS and Android». Send inn.

Du vil da få en e-post hvor de ber deg sende inn klient-info fra den gamle telefonen. Dette finner du ved å gå inn på Jodel på den gamle telefonen og navigere deg til det samme kontaktskjemaet du brukte i stad. Nederst i kontaktskjemaet finner du en boks med informasjon og tall. Kopier dette, og pass på at du får med deg alt.

Når du har gjort dette er det bare å vente på at Jodel får gjort endringene. For min egen del tok det cirka et døgn.

#5: «Det vanlige»

I tillegg kommer de vanlige anbefalingene. Skal du bytte ut iPhone bør du for eksempel slå av iMessage og gjøre en del andre endringer før du kvitter seg med den.

Du må også huske å sette opp en skikkelig sikkerhetsløsning for å sørge for at ikke uvedkommende kommer seg inn på telefonen din. Pass også på at løsningen er sikker nok.

Når det gjelder Galaxy S8 har vi for eksempel vist at ansiktsgjenkjenningen kan lures med en provisorisk ansiktsmaske.

Har du lyst til å få orden i sysakene, så er telefonbyttet kanskje også en god mulighet til å få ryddet litt opp i kontaktkaoset?

Har du noen gode råd som ikke er med i denne artikkelen? Legg dem gjerne inn i kommentarfeltet under.