<b>PERFEKT PÅ FJELLET:</b> Citroën C4 Cactus er som skapt for en fjelltur i vinterferien.
PERFEKT PÅ FJELLET: Citroën C4 Cactus er som skapt for en fjelltur i vinterferien.Vis mer

Fransk fest på fjellet

Citroën C4 Cactus er perfekt å dra på vinterferie med.

Nå står vinterferien for døren over hele landet og det er ikke få av oss som skal til fjellet for kjøre alpint eller gå langrenn. Eller begge deler.

Vi «testet» like godt vinterferien en uke i forkant med bilen norske biljournalister kaller «det friskeste pustet på veien dette året», Citroën C4 Cactus, som du kan lese mer om her.

Bilen har blitt hyllet for ny teknologi, kjøreglede, den ekstremt drivstoffgjerrige motoren som kun bruker 0,34 l/mil (hvis du går for BlueHDi 100-motoren) og sitt innovative design med de karakteristiske Airbump-luftputene.

Ut på eventyr!

FUKTIG: Det var vått og glatt når vi var oppe på fjellet. Cactusen taklet det fint. Vis mer


Cactus er bilen Citroën vil du skal dra på eventyr med og det var akkurat det vi gjorde - vi dro til fjells, til den populære skidestinasjonen Trysil.

Vår testbil var en bensindreven, 110-hestekrefter med Nordic Edition High-utstyrspakke med blant annet ryggekamera med parkeringsassistanse, 17-toms lettmetallfelger, panorama glasstak, skinntrukket ratt i to farger og, i dette tilfellet, skiboks. Prisene på Cactus starter på 199.900, denne lander på 261.900 uten skiboks.

Lynrask å pakke

KJØREGLEDE: Strekningen mellom Elverum og Trysil er litt kjedelig. Da er det fint med cruise control og DAB+. Vis mer


Med skiboks er det enkelt å komme seg avgårde til fjells. Vi har tidligere kun brukt billig skistativ, og det har alltid vært et herk å sette opp før avreise. Her var skiboksen pakket på noen sekunder med fire langrennsski og staver, samt et sett slalåmski, staver og sko. Likevel var det en god del plass igjen.

Merk også at Cactus har integrerte takrails, så det er enkelt å montere skiboks eller fritidsutstyr.

Så fikk vi god plass til to kofferter, en stor bag og en ryggsekk bak.

På veien

RETT PÅ AFTERSKI: Denne franskmannen liker seg på snø. Vis mer


Det første du oppdager er hvor lettkjørt Cactus er. Mye av det skyldes den lave vekten på rundt 1000 kilo, som har vært en viktig prioritet for Citroën. Det betyr at noe utstyr mangler, men akkurat dét veier opp for kjøregleden. For den er en fryd å kjøre i byen, hvor den er lettbeint og enkel å ha med å gjøre. Ønsker du en prøvekjøring?

Men det er langtur vi skal ut på, og her kommer «eventyrbilen» til sin rett. God komfort og et enkelt og oversiktlig dashboard gjør at kilometerne flyr unna. Touchskjermen er så intuitiv som det går an å bli, og det var deilig å endelig kunne høre DAB+-kanaler som NRK P13 i bilen.

Cruiser til fjellet

BAGASJEVOLUM: Du har 358 liter til din rådighet, 1170 liter med nedlagt baksete. Vis mer


Den største overraskelsen var likevel den behagelige kjøreopplevelsen cruise control-funksjonen ga for oss som aldri har prøvd dette før. Den styres enkelt på venstre side av rattet og du justerer hastighet enten én kilometer opp eller ned eller en kilometer opp eller ned ved å holde inne knappen i noen sekunder. Latterlig enkelt.

Denne funksjonen kom virkelig til sin rett i det litt kjedelige partiet mellom Elverum og Trysil, hvor det i tillegg er en strekningsmåling med 80 km/t fartsgrense. Da er cruise controll gull å ha.

Leken!

HØYT OPPE: Citroën C4 Cactus på Park Inn på Fageråsen, 820 meter over havet. Vis mer


Langt morsommere var det å komme seg opp på fjellet til Park Inn på Fageråsen i Trysil, som var endedestinasjonen vår. Her viste de 110 hestekreftene til Cactusen seg fra sin mest lekne side mens vi suste forbi en danske som satte på kjetting på et spesielt glatt og bratt parti.

Motoren responderer raskt når du trykker ned gasspedalen og det er akkurat slik det skal være på fjellet.

Den helgen vi var oppe på fjellet vekslet underlaget mellom det våte og det glatte, regn og litt isete. Franskmannen taklet alt med glans.

Praktisk app

AIRBUMP: Her ser du de karakteristiske luftputene på sidene av bilen. Vis mer


Vel oppe på hotellkomplekset på Fageråsen, er det utallige parkeringsmuligheter. Her kommer appen Link MyCITROËN til nytte. Foruten å gi deg en oversikt over drivstofforbruk, kjørehistorikk og når du må inn på service, har den også funksjonene «Finn bilen min» og «Fortsett navigasjonen». Dét er praktisk oppe i en tåkete fjellheim hvis det er partneren din som må hente bilen eller hvis dere må finne en hytte til fots litt lengre oppe på fjellet.

Appen er kompatibel med Citroën C4 Cactus, Citroën C4 Picasso og Citroën Grand C4 Picasso.

Hjemturen

Citroën C4 Cactus bestod «vinterferie-testen» vår med glans og var enda lettere å leke seg med på hjemturen, da vi virkelig begynte å føle oss hjemme i bilen. Og drivstofforbruket? Vel, det er så latterlig lavt at vi ikke så på bensinmåleren én eneste gang under turen.

Og da vi spurte tolvåringen i baksetet om hvordan han ville oppsummere bilturen, fikk vi følgende svar:

«Det føles behagelig å sitte på i den. Man føler seg trygg, bilen føles som et sterkt powerhouse.»

Det eneste negative med opplevelsen? Å måtte levere tilbake bilen ...

Her kan du lese mer om Citroën C4 Cactus og bestille prøvekjøring

TØFFING: Cactus tar seg godt ut i norske omgivelser. Vis mer