<B>PRISVINNER:</B> Citroën C4 Cactus vant prisen for World Car Design of the Year Award i 2015.
PRISVINNER: Citroën C4 Cactus vant prisen for World Car Design of the Year Award i 2015. Vis mer

Citroëns kuleste klassikere

Og den aller ferskeste av dem: Citroën C4 Cactus!

Er du litt over gjennomsnittet interessert i bil, har du sikkert fått med deg at franske Citroën har blomstret med en voldsom kreativitet og nytenkning de senere år. Noen kaller det «Citroën 2.0» hvor stikkordene er ny teknologi, nye motorer, høy driftssikkerhet, lave forbrukstall, lav vekt og ikke minst: Egenartet design.

Selve stjerneeksemplet på en «Citroën 2.0» er Citroën C4 Cactus, hvor norske biljournalister er sjeldent samstemmige om at dette er det friskeste pustet fra Citroën på mange år.

«Rimelig, tøff og morsom», «stilig, annerledes, friskt og kult», «herlig annerledes og oppsiktsvekkende utenpå og innvendig», «nytenking, originalitet, kreative løsninger, den beste 3-sylindrete motor jeg har prøvd» og ikke minst «en av de mest drivstoffgjerrige bilene vi har kjørt på lenge», er bare noen av sitatene vi fant.

For det er ikke bare det oppsiktsvekkende designet som gjør C4 Cactus så spennende, den bruker knapt drivstoff.

INNOVATIV: Biljournalister verden over likte både design og den gjerrige og morsomme motoren. Vis mer


Ekstremt drivstoffgjerrig

Mer konkret betyr det 3,4 liter per 100 km, som i praksis betyr at du kan kjøre rundt 1600 kilometer på én tank. Sagt på en annen måte: Du kan kjøre fra Oslo til Narvik uten å måtte fylle. Her kommer du altså langt for lite.

Her kan du sammenligne din bil med en C4 Cactus og se hvor mye lenger du kommer.

Citroëns Greatest Hits

C4 Cactus er selvsagt ikke Citroëns første klassiker. Det franske bilmerkets historie strekker så langt tilbake som 1919, og her vi har plukket våre Citroën-favoritter fra forrige århundret og frem til dagens modeller.

  • Citroën Traction Avant: 1934-1957
  • Verdens første serieproduserte forhjulsdrevne bil og den første modellen i verden med et selvbærende karosseri, som ble standard for hele bransjen. Også en favoritt blant datidens gangstere!

    Vis mer


  • Citroën 2CV: 1948-1990
  • Klassikeren over alle Citroën-klassikere, hvor «CV» står for «cheveaux», altså hester på norsk. Selv om den er berømt for kunne ta seg frem i all slags terreng, er den enda mer kjent for sin karakteristiske form og enkelhet. Og ikke minst sin begrensede motor: toppmodellen hadde 32 hestekrefter.

    Vis mer


  • Citroën DS: 1955-1975
  • Design-klassikeren som vakte enorm oppmerksomhet da den ble lansert på en bilmesse i Paris i 1955, hvor 12.000 modeller ble forhåndsbestilt. DS-en var ekstremt moderne for sin, både teknisk og designmessig.

    Vis mer


  • Citroën Ami: 1961-1978
  • En slags oppfølger til 2CV med bedre karosseri og innredning produsert for å mette et økende behov for rimeligere biler med bedre utstyr. På tidlige modeller kunne stolene tas ut og brukes som campingstoler! Ikke oppfattet som Citroëns vakreste modell.

    Vis mer


  • Citroën GS: 1970-1986
  • Kåret til årets bil i 1970. GS var et mellomklasse-alternativ mellom billigmodellene 2CV og Ami og den luksuriøse DS-en. En umiddelbar suksess på begynnelsen av syttitallet og en av de mestselgende Citroën-modellene noensinne. I 1979 ble GS erstattet av GSA.

    Vis mer


  • Citroën CX: 1974-1991
  • Kåret til årets bil i Europa i 1975 og av mange ansett som det den siste «ekte» Citroën etter at Peugeot kjøpte opp selskapet året før. Citroën solgte i 1,2 millioner av CX i de 16 årene den var i produksjon.

    Vis mer


  • Citroën XM: 1989-2000
  • XM ble kåret til årets bil i Europa i 1990 og har i tillegg vunnet en rekke priser for en spennende kombinasjon av design, ny teknologi og kombinasjonen veigrep og høy komfort. Den av franske toppmodeller som har blitt mest eksportert, spesielt i Tyskland var den populær.

    Vis mer


Her kan du lese mer om DAGENS CITROËN-MODELLER