Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Vær en god venn!

En av fem unge sliter med psykiske vansker. Her får du tips til hvordan du kan være en god venn for noen som trenger deg og hvordan du selv kan styrke din psykiske helse.

I morgen markeres Verdensdagen for psykisk helse, med hovedfokus på ungdom. I Norge markeres dagen på mange forskjellige måter.

Sosial- og Helsedirektoratet setter denne høsten i gang en kampanje for å gi ungdom mer kunnskap om temaet.

- Selv om de fleste ungdommer har det bra, vil nesten alle kjenne noen som sliter. Da er det viktig at de vet hvordan de kan være til hjelp, og at det er bedre å bry seg enn å la være, påpeker divisjonsdirektør Ellinor F. Major i Sosial- og helsedirektoratet.

Les også: Best helse med venner:

Dette kan du gjøre

Her er fem tips til hvordan du kan forholde deg dersom noen rundt deg har det vanskelig:

1. Vær oppmerksom når venner forandrer seg
Det kan være at en venn eller venninne plutselig oppfører seg annerledes enn han eller hun pleier. Da bør du ta kontakt, spørre om alt er i orden, om det er noe du kan gjøre.

2. Hvis du ser at noen har det vanskelig, kan du være til god hjelp bare ved å bry deg.
Kanskje vennen din ikke vil si noe, men det kan uansett være godt å høre at du er der hvis det trengs.

3. Det hjelper å snakke
Alle har det vanskelig med tanker og følelser i perioder. Noen ganger føles det ekstra ille, og for noen går ikke disse følelsene og tankene over av seg selv. Det er helt vanlig å ha det slik iblant. Hver femte ungdom opplever dette en eller annen gang, og ofte hjelper det å snakke om det.

4. Du skal ikke være terapeut
Mange ungdommer tar veldig mye ansvar for venner som har det vanskelig. Det er bra å bry seg, men hvis du blir betrodd alvorlige problemer er det viktig at du snakker med en voksen du har tillit til. Husk at venner skal støtte og lytte – ikke behandle

5. Ikke lat som ingenting
Vær en støtte for den du ønsker å hjelpe, vær tillitsfull, lytt og fortell hvor man kan få hjelp. Tilby deg gjerne å følge vennen din til helsesøster eller til legen. Mange vegrer seg for å spørre fordi de er redde for å gjøre ting verre. Det er mye bedre å spørre enn å late som ingen ting.

Det finnes flere forkningsprosjekter som viser at venner er gode hjelpere i vanskelige perioder:

Slik kan du styrke din psykiske helse

Psykisk helse handler om hvordan du har det. Sterke følelser er vanlig i ungdomstiden, og de aller fleste har det vanskelig med tanker og følelser i perioder. Det er mye som påvirker den psykiske helsen. Her er noen råd.
• Det er mange som kan hjelpe deg. Ikke gå for lenge alene med vonde tanker.
• Snakk om det som føles vanskelig med noen du har tillit til.
• Ikke prøv å leve opp til andres forventninger, men vær deg selv!
• Sunne matvaner, nok søvn og fysisk aktivitet er viktig for en god psykisk helse.
• Bruk av rusmidler kan utløse og forsterke psykiske vansker.
• Ikke vær redd for å oppsøke profesjonell hjelp.
• Be om hjelp hvis problemene blir så sterke at det går ut over hverdagen din og gjør at du fungerer dårligere over tid.
• Jo tidligere du søker hjelp, jo raskere får du det bedre!

Kilde: Sosial- og helsedirektoratet