Vis mer

Travle bør svette

Har du det travelt, men ønsker deg et langt liv? Da kan kortvarig, intens trening være tingen for deg.

En halv times moderat trening om dagen. Slik lyder anbefalingene i dag, hvis du ønsker å leve lengre enn dine stillesittende medmennesker.

Men en ny omfattende amerikansk undersøkelse viser at en halvtime om dagen like gjerne kan erstattes med 20 minutter høyintensiv trening tre ganger i uken, skriver den danske avisen Berlingske Tidende.

Med andre ord må pulsen opp minst tre ganger i uken.

Intervaller er best trening

Stor forskjell
Formann i Det Nationale Råd for Folkesundhed i Danmark mener dette er gode nyheter for alle travle mennesker, men minner om at det er stor forskjell på moderat og intensiv trening.

- Går man fra en busstopp til en annen er det moderat fysisk aktivitet. Men man må få opp pulsen og bli svett på pannen for at mosjonen kan kalles høyintensiv, sier professor Bente Klarlund Pedersen.

I Danmark er det Sundhedsstyrelsen, som tilsvarer Statens helsetilsyn i Norge, som står for kostholds- og treningsanbefalingene til danskene. Klarlund Pedersen mener ikke at man med den nye undersøkelsen skal endre på rådene.

- Man kan ikke bare gå ut og gjøre om anbefalingene hele tiden. Men man bør helt klart kikke på undersøkelsen, for den er veldig stor, og den dokumenterer i tillegg at de nåværende anbefalingene virker. Og det er da interessant at 20 minutter trening tre ganger i uken har samme effekt, sier hun.

Rusletur er ikke trening

Kan gjøre godt
Formannen mener at det som gir best resultater, er å kombinere moderat og intensiv trening, men legger til at de to forskjellige treningsformene i realiteten henvender seg til forskjellige mennesker.

- Hvis man har det travelt og ikke får tid til en halvtime med trening om dagen, er dette en mulighet. Det kan gjøre godt for den enkelte, sier hun.