Vis mer

Ta kontroll over stresset

Stresset og bekymret? Slik tar du grep.

Litt stress er kanskje ikke til å unngå, men for mye kan være skadelig for mennesker. Mye stress kan ha mange negative konsekvenser for oss: Sykdom og overvekt er noen av dem, dessuten kan mye stress til og med slite på huden og tennene.

Ta grep
Er du blant dem som stadig stresser for mye? Det kan du gjøre noe med.
Yahoo Health bringer i dag the U.S. National Library of Medicine sine forslag til hvordan du kan redusere stressnivået i livet ditt:

- Finn ut hva som forårsaker stresset. Snakk med en venn eller familiemedlemmer om bekymringene dine.

- Unngå overspising og hold deg til et sunt, balansert kosthold. Er grønnsaker kjedelig, sier du? Her får du noen tips:

- Oppretthold et regelmessig søvnmønster. Søvnmangel kan nemlig gjøre deg både syk ogoverfølsom:

- Gjør trening til rutine.

- Reduser kaffe- og alkoholinntak og unngå røyking og rusmidler.

- Prøv avslapningsteknikker som meditasjon eller yoga. Kanskje latteryoga er noe for deg?

- Sett av tid til gøyale aktiviteter som du liker å drive med.

- Bruk tid med mennesker som gjør deg glad. Visste du for eksempel at gode venner er viktig for helsen vår?