Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

- Slipp følelsene løs på jobb

Følelser er en uglesett sak på mange arbeidsplasser, viser forskning.

Du har kanskje kjent det: Sinnet kommer som en rakett og du har bare lyst å skrike ut et sannhetens ord til personen som opptar din dyrebare arbeidstid. Men du må jo bare smile og svare høflig, for du er jo på jobb.

Les også: Lider i stillhet:

Karrierecoach Nina Jansdotter mener det er nyttig å vise følelser på jobb.

- Vi lever i forestillingen om at er man profesjonell er det hjernen som styrer, ikke hjertet, sier Jansdotter til den svenske avisen Aftonbladet.

- Men følelsene er jo med uansett om vi vil eller ikke. Og for å kunne vise glede, lyst og lidenskap må man også kunne vise at man er sint. Hvis man stenger dette helt ute får man ingen ordentlig arbeidsglede, hevder Jansdotter.

Uglesett

Men det er liksom ”svakt” å gråte, og man kan lett få flere utrivelige merkelapper hvis man viser for mye følelser. Jansdotters tips er å holde inne med det verste.

- I visse situasjoner blir du for sårbar hvis du viser for mye følelser. Dessverre er det ofte et spill i karrieren: Man vil ikke at konkurrentene skal vite for mye, sier hun.

Les også: 40-åringer mest ensomme:

Fortvilelse, glede, ensomhet og stolthet. Den danske kultursosiologen Charlotte Bloch ved Københavsn universitet har undersøkt følelseskulturen i danske forskningsmiljøer. Hun fant at følelser er en uglesett sak. Funnene er nettopp offentliggjort i boken "Passion og Paranoia", skriver den danske avisen Politiken.

Ikke usikker, ikke stolt

- Mange av de jeg snakket med beskrev hvordan de opplevde det å vise følelser som en form for blottelse. Hvis man for eksempel fremlegger tingene sine på et forskningsseminar, så kan man jo være litt nervøs eller kjenne frykt for hvordan det vil bli mottatt. Men reglene er bare at du ikke viser usikkerheten, sier Charlotte Bloch.

Omvendt forteller man heller ikke om sine suksesser.

- En forskers suksess er reelt en trussel for en annens, forklarer Bloch til avisen.

Bloch konkluderer med følgende:

- Den sosiale synergi på et institutt blir nedsatt når folk isolerer seg og konkurrerer i stedet for å hjelpe hverandre.

Les mer om den danske undersøkelsen her: