En sildebit på 25 gram inneholder like mye omega-3 som 311 knekkebrød med linfrø. Foto: Elin Bjørnsson/Newswire
En sildebit på 25 gram inneholder like mye omega-3 som 311 knekkebrød med linfrø. Foto: Elin Bjørnsson/NewswireVis mer

Omega-3 bløff?

Mange matvarer markedsføres med omega-3, men ikke alle inneholder det hjertegode fiskefettet.

- Omega-3 fra planter er ikke i nærheten av å ha samme gunstige effekt på helsen som omega-3 fra fisk og sjømat, sier forskningssjef Livar Frøyland i Nifes, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning til nyhetsbyrået Newswire.

311 knekkebrød = en sildebit

Ett eksempel er knekkebrød med linfrø, som ifølge produsenten er naturlig rikt på omega-3 fettsyrer. Forbrukere tar feil hvis de tror at de kan bytte ut fisk med knekkebrød, forteller Frøyland.

Les også: Dette gjør hjernen skarpere

Svenska Dagbladet har nemlig regnet ut at du må spise 311 knekkebrød for å få i deg like mye omega-3 som fra en sildebit på 25 gram.

- Vi kan ikke sette likhetstegn mellom omega-3 fra planter og fisk, sier Frøyland til Newswire. Han presiserer at det bare er omega-3 fra fisk og sjømat som har dokumentert effekt mot hjertesykdommer og andre sykdommer som depresjon.

Merk heller fisken

– Sjømatnæringen kan absolutt bli flinkere til å merke produktene med omega-3. Det er jo fisk og sjømat som er den suverent beste kilden til omega-3, sier konsernsjef Ole-Eirik Lerøy Seafood til Newswire.

Dagsbehovet på omega-3 for en voksen person, er på to til tre gram. Det er sild som har mest omega-3, med ett gram omega-3 per 25 gram sild. Makrell inneholder ett gram omega-3 per 35 gram, mens laks inneholder ett gram omega-3 per 50 gram.

Les også: Brus med vitaminer