Nordmenn løper igjen

Nordmenn er inne i en ny løpetid. G-Sport har økt salget av løpesko med over 40 prosent de to siste årene.

Landets største sportskjede solgte med det nærmere 200 000 løpesko til nordmenn i fjor, ifølge en pressemelding.

– Vi registrerer en økt interesse for løping. Og at folk blitt mer opptatt av å skaffe seg sko til forskjellig typer underlag og bruksmåter, forklarer markedssjef Kjetil Løken i G-Sport.

Dermed nøyer vi oss ikke med bare ett par lenger.

Økt påmelding

– Kondisjonsidretter generelt får stadig større oppslutning. Og som for sykling og skigåing velger mange seg et løp å trene mot, sier Løken.

Forrige helg løp over 1700 det ti kilometer lange Sentrumsløpet i Oslo, 25 prosent flere enn i fjor. Og fra å ikke bli arrangert i 2003 på grunn av stadig minkende deltakerantall, løp 4300 Oslo Maraton i fjor. 5500 løp Knarvikmila nord for Bergen, mens 4300 gjennomførte løpeversjonen av Birkebeineren, godt over dobbelt så mange som for ti år siden.

– Inntil for et par år tilbake hadde noen løp økt deltakelse, mens andre mistet løpere. Nå øker de fleste. Særlig det siste året har vi sett vi en markant vekst, sier daglig leder Kjell Vigestad i Kondis, som både er et blad og en medlemsorganisasjon for utøvere av kondisjonsidrett