Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Mindre reklame av usunn mat til barn

I mai i fjor vedtok helseforsamlingen i WHO å utarbeide internasjonale retningslinjer for markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge. Norge skal lede arbeidet.

- Norge skal lede et europeisk nettverk som skal jobbe for å redusere markedsføring av usunn mat og drikke til barn, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Sosial- og helsedirektoratet, ifølge Matportalen.

Klepp skal lede nettverket, og arbeidet vil skje i nært samarbeid med WHOs Europakontor. Det første møtet skjer allerede i disse dager på Lysebu i Oslo.

Målet er å hindre markedsføringen av usunne produkter som rettes mot barn og unge. Dette betyr blant annet at den internasjonale matvareindustrien må belage seg på å vende markedsføringen vekk fra fett og sukkerholdige produkter.

Økt risiko for overvekt og fedme
Undersøkelser viser at markedsføringen av mat og drikke til barn er omfattende. Og mesteparten av markedsføringen omfatter energitett og næringsfattig mat og drikke.

– Kosthold som inneholder mye energi, sukker, salt og mettet fett og lite nødvendige næringsstoffer øker risikoen for overvekt, fedme og andre kostholdsrelaterte sykdommer. Dette er et stort og voksende folkehelseproblem i hele verden, og markedsføringen av energitett og næringsfattig mat og drikke bidrar til dette, sier Klepp ifølge Matportalen.

Systemer for monitorering
På Lysebu skal deltakerne blant annet formalisere nettverket, diskutere prinsipper og omfang for regulering. I tillegg skal de vurdere opprettelsen av arbeidsgrupper som kan jobbe videre med ulike temaer, som for eksempel hva en reguleringsplan før inneholde og systemer for monitorering av markedsføring og tiltak, skriver Matportalen.

Ifølge Klepp er det ikke nok med frivillige restriksjoner og nasjonale retningslinjer.

- Derfor trenger vi internasjonale retningslinjer, sier han.