Overtrening kan føre til migrene. Foto: Colourbox.com
Overtrening kan føre til migrene. Foto: Colourbox.comVis mer

Migrene av hardtrening

Hardhauser kan utvikle migrene, mens vanlig hodepine rammer de passive, viser ny forskning.

Samtidig viser resultater fra en annen nylig publisert studie, at man har større risiko for å måtte leve med daglig vanlig hodepine - dersom du ikke trener. Det skriver forskning.no

I 1997 besvarte 22.000 mennesker uten migrene eller hodepine spørsmål om treningsvaner og livvstil. Nå, elleve år etterpå, er det oftest de som har vært ”flinkest” til å trene hardt som har utviklet migrene i løpet av de disse årene.

Derimot hadde den gruppa som trente lite, oftere ”vanlig” hodepine og andre helseplager enn gruppen med tøffe mosjonister, viser studien.

- Resultatene viser at migrene står i en særstilling i forhold til annen hodepine, og må tas spesielle hensyn til når man trener, sier Knut Hagen til forskning.no

Det kan kanskje synes urettferdig at hard trening ”straffes” med migrene, og forskerne har ikke noe klart svar på hvorfor det skjer. Og det er heller ikke bare på lang sikt at hardtrenere blir rammet av migrene.

Nye tall viser at 22 prosent av migrenepasienter oppgir at trening akutt trigger anfall hos dem. Det gjør at mange dropper treningen av frykt for den intense migrenekula som kan komme etterpå.

Hvorfor den akutte migrenen rammer hardtrenere, prøver Knut Hagen å svare på:

- Migrenepasienter har ofte en overfølsomhet overfor noe som utløser anfallet; for eksempel fysisk aktivitet.

Det er ingen som vet riktig hvorfor dette utløser migrenen, men vi vet at hard trening svekker immunforsvaret, og dermed kan det hende at andre utløsende faktorer får overmanne kroppen etter en økt som har gjort deg utmattet, sier han til forskning.no.

Les også: Slik unngår du hodepinevinen