Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Fotball "fetest" for fettet

Glem løpeskoene. Fotball gir mindre fett og mer muskler enn jogging.

Glamelding til alle fotballelskere: Ny forskning viser at folk som spiller fotball et par ganger i uka oppnår bedre resultater enn de som trener løping.

Peter Krustrup, lektor og idrettsforsker ved Københavns Universitet har sammenlignet tre gruppers helseeffekter: en fotballgruppe, en løpegruppe og en kontrollgruppe (som altså ikke gjorde noenting).

Er du treningsnarkoman? Les mer her:

Bedre kondis

- Vi kunne konstatere at de lange løpeturene er sunt, men på flere punkter er fotball enda bedre. Forbedringen i kondisjonen var større, økningen i muskelmasse var større og fettprosenten falt mer hos fotballgruppen, forteller Krustrup til DinSide Helse.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


Begge gruppene fikk i gjennomsnitt forbedret blodtrykk, insulinfølsomhet og balanse. På disse punktene var forbedringene like store i de to gruppene.

Les også: Høyt blodtrykk en tikkende bombe:

- Når det gjelder de som sverger til løping, er rådet til dem å få opp intensiteten. Selv trener jeg mye intervall når jeg løper, sier Krustrup.

Men ta dine forholdsregler. Skotske forskere har nemlig funnet at fotballspillere skader seg oftest:

Utrente

Krustrups grupper bestod sammenlagt av 40 menn mellom 20-40 år. Flere var helt utrente og slet med høyt blodtrykk og overvekt

- Undersøkelsen viser at det er likegyldig om man er overvektig, man kan få gode resultater likevel, også selv om du ikke har spilt før. Ca halvparten hadde ikke spilt fotball fra før, forteller Krustrup, som legger til at det sosiale elementet også er svært viktig for å få inaktive til å drive med mosjon.

Les også: Hjertefeil av for mye trening: