Vis mer

Få fart på hjernen

Roter du bort nøkler og snubler i dine egne føtter? Trim hjernen og få full kontroll!

Ønsker du å få mer energi og bli mindre stresset? Da bør du gjøre disse enkle øvelsene som bygger nye hjerneceller og får hjernehalvdelene dine til å samarbeide bedre.

Her er flere tips for mer energi

Hjernehalvdelene våre har nemlig hver sin oppgave. Venstre side er sete for logiske, strategiske og analytiske tanker. Det er her du jobber med språk og detaljer. Den høyre hjernen derimot er ansvarlig for kreativitet, helhetstenking og intuisjon.

Spill med ulike bevegelser
I vår rasjonelle og produktive verden bruker vi som oftest den venstre hjernehalvdelen, ifølge Expressen. Det vil si at den høyre delen går i sparebluss og kommer litt i skyggen.

For å utvikle motorikk og kroppslig intelligens har dansepedagogen Britta Terling konstruert spillet ”Together”. Her finnes 100 ulike fysiske bevegelser som får kroppen og hjernen til å samarbeide. Treningen tvinger hjernen til å bruke begge hjernehalvdelene samtidig, og dermed vil koblingen mellom dem utvikles.

- Når jeg glemmer noe, som for eksempel hvor jeg har lagt nøklene mine, så stiller jeg meg med armer og bein i kryss, sier Terling.

Ved å gjøre dette maksimeres signalene som utveksles mellom hjernehalvdelene, og etter en stund i denne stillingen vil minnet som regel komme tilbake, ifølge dansepedagogen.

Her er noen flere øvelser:

Fang ballen: Ved å krysse armene når du tar imot en ball utfører du en diagonal bevegelse. Dette tvinger hjernen til å bruke begge hjernehalvdelene samtidig.

Øv kroppskontroll: Hold en treningsstrikk eller lignende under føttene dine samtidig som du hopper rett opp i luften. Det gir deg bedre kroppskontroll og er bra for koordinasjon og kroppslig intelligens.

Tren på koordinasjonen: Stå på ett bein, bøy overkroppen fremover og strekk ut armene. Balanser en liten bolle på ryggen og forsøk å holde den der. Bytt bein etter hvert. Dette stimulerer balansen og øker koordinasjonen i kropp og hjerne.

Gjør hjernen glad: Gjør øvelsen sammen med noen. Sitt med ryggene mot hverandre og la ballen vandre rundt dere. Kryss armene når du gir og tar i mot ballen.