Vis mer

Er du avhengig av denne?

Halvparten av alle nordmenn bruker ketchup til middag minst en-to ganger i uken.

En landsrepresentativ undersøkelse utført i april i år av Synovate for Opplysningskontoret for Meieriproduker viser at ketchup er blitt den nye sausen.

Så mye som en av tre barn, og faktisk en av fem voksne, setter den samme røde sprutflasken på middagsbordet hele tre ganger i uka eller oftere. Menn både spiser og serverer ketchup til middag langt oftere enn kvinner.

Nærmere 7 av 10 menn nyter den røde sausen en-to ganger i uken eller oftere, mot i underkant av halvparten av kvinnene. I tillegg er det langt flere storforbrukere blant de yngste (15-24 år), og tilnærmet ingen storforbrukere blant dem over 60 år.

Skeptisk til ketchup

Matfaglig konsulent Marianne H. Antonsen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter er skeptisk til ketchupens fremtog.

- Det er synd om all middagsmat blir dekorert med ketchup. Da vil jo all mat smake likt, og barna lærer seg ikke til å like nye eller annerledes smaker, ei heller nyte råvarenes grunnsmak, sier hun i en pressemelding.

Hun mener mange barn ville sette mer pris på ulike middagsretter, mer variert kost og gjerne fisk, om de for eksempel ble eksponert for smakfulle sauser. Selv har hun hatt god erfaring med blant annet appelsinsaus og hvit saus med sitronsmak.