Vis mer

Bli slank med rett fett

Fett er ikke bare fy-fy. Her er de fete matvarene som får fart på forbrenningen.

Kroppen din en heldigvis en klok maskin. Den jobber for å holde på normalvekten din, og den kan til og med redusere overvekt, forutsatt at du forer den med riktig drivstoff.

Kroppen vår er til og med så smart at når den får riktig type fett, sender hjernen ut impulser som setter i gang fettforbrenningen.

Men det betyr ikke at det er ett fett hva du fråtser i.

Slik unngår du det farlige fettet

Kroppens energikilder
- Skill mellom nyttig fett og galt fett, sier ernæringsfysiolog Fredrik Paulún ifølge svenske Expressen.

Riktig fett er nemlig godt for kroppen og dessuten forbrennes det lettere. Fett hjelper deg dessuten også å holde vekten ved å gi deg en større metthetsfølelse.

Så hvorfor ikke selv sette fart på forbrenningen gjennom å spise riktig type fett?

Bli mett med riktig fett

Slik velger du riktig
Grønt lys: Nøtter, frø, oliven, avokado, rapsolje, kylling osv inneholder enumettede fettsyrer som du kan spise mye av.

Fisk, skalldyr, valnøtter, linfrø osv inneholder flerumettet fett der omega-3-fettsyrene fremfor alt gjør mye nyttig for seg og øker forbrenningen.

Les også: Omega-3 for kropp og sjel

Gult lys: Vær forsiktig med fete meieriprodukter og fete kjøttprodukter. Disse inneholder mettet fett av en type som har større tendens til å lagre seg i fettcellene enn umettet fett. Mettet fett reduserer blant annet også insulinfølsomheten, noe som kan øke risikoen for diabetes type 2 og overvekt.

Vær også forsiktig med å spise for mye maisolje, druekjerneolje og solsikkeolje som inneholder høye doser av omega-6-fettsyrer. Disse kan visstnok øke forbrenningen, men også øke risikoen for betennelser i kroppen. Velg derfor hovedsakelig oljer som brenner fett, som olivenolje og rapsolje.

Rødt lys: Potetgull, pommes frites, ostepop, enkelte kjeks- og bakeprodukter, visse issorter osv. Transfett er den verste typen fett og øker risikoen for overvekt, hjertesykdom samt betennelser. Står det herdet fett eller delvis herdet fett på ingredienslisten, er det tegn på at innholdet av transfett er høyt. Da bør du velge et annet produkt.

Les også: Barnløs av transfett