Dansk forskning mener at advarsler som "Røyking dreper" kan virke mot sin hensikt og heller stimulere til røykesug.  Foto: Colourbox
Dansk forskning mener at advarsler som "Røyking dreper" kan virke mot sin hensikt og heller stimulere til røykesug. Foto: ColourboxVis mer

Advarsler virker mot sin hensikt

Stimulerer røyksuget.

"Røyking kan føre til en langsom og smertefull død", "Røyking dreper".

De skremmende ordene på fronten av røykpakkene skal få røykerne til å velge bort sigaretten, men kan ifølge ny forskning kan advarslene virke mot sin hensikt og heller stimulere røyksuget hos røykerne. Det melder den danske avisa Berlingske Tidende.

Les også: Røyking korter livet med 10 år

Den oppsiktsvekkende konklusjonen kommer fram i den nye boka ”Buyologi”. Sammen med et forskerteam skannet Martin Lindstrøm forsøkspersonenes hjerner for å avsløre hvordan de reagerer på ulike markedsføringstiltak.

Et av forsøkene illustrerte den manglende effekten ved tobakksadvarslene, som kommer i form av både bilder og ord.

- Vi konkluderer med at de advarende sigarettetikettene, som har til hensikt å redusere røyking, reduserer antall krefttilfeller og redde liv, istedenfor har blitt et redskap i tobakkindustriens markedsføring, skriver Martin Lindstrøm i boken.

Undersøkelsen har ifølge boken involvert forsøkspersoner fra hele verden og er utført av et annerkjent forskningsteam.

Les også: Light-sigaretter like ille

Den danske Kreftforeningen synes konklusjonene er interessante, men overlege Hans Storm har likevel ikke endre oppfatning om effekten av advarselene.

Andre undersøkelser viser nemlig at de har effekt, om ikke alltid på røykerne.

- Advarselene kan bidra til at folk ikke begynner å røyke, men kan samtidig påvirke røykelysten hos røykerne, sier Storm.

Tobakksadvarslene er en del av EUs lovgiving og blir også anbefalt av Verdens helseorganisasjon WHO.