Vis mer

50 prosent mer økologisk i butikkene

Både utvalg og salg av økologisk merkede matvarer øker kraftig i norske butikker.

2007 ble det solgt økologiske matvarer for 263 millioner kroner i NorgesGruppens butikker, noe som tilsvarer en økning på om lag 50 prosent. Matvarehuset Ultra hadde alene en vekst på om lag 73 prosent fra 2006.

I tillegg til at stadig flere handler økologisk mat, er det også blitt langt flere varer å velge i.


Les også: Mer vellykket innføring av frukt og grønt

– Økologisk mat har fått et stort løft i løpet av det siste året. Jeg tror fokuset på sunnhet og på miljøet rundt oss har gjort at folk for alvor har fått øynene opp for denne type mat, sier Alexander Gulbrandsen, markedssjef i Ultra.

Matvarehuset har over tid vært en foregangskjemper for økologisk mat, og er den aktøren i Norges som har størst utvalg av økologiske varer. De største Ultra-butikkene har i dag nærmere 800 ulike økologiske varer. Alle butikkene i kjeden garanterer at de til en hver tid tilbyr minimum 395 ulike økologiske varer til en hver tid.

Gulbrandsen forteller at økende interesse for økologisk mat, har gjort det mer populært å produsere økologisk. Noe som igjen har ført til at det er flere varer å velge blant. – Forbrukere kan i dag plukke økologiske varer i Ultra-butikkene i et utvalg som er 50 prosent større enn for bare ett år siden, sier han