Tre rådyre ord

- Hvorfor slutter du? Om flere arbeidsgivere hadde stilt dette spørsmålet, kunne mange oppsigelser være unngått.

Det koster dyrt å rekruttere, og spesielt om arbeidsmarkedet er stramt slik det er i Norge i dag.

En undersøkelse utført av danske Deloitte blant 564 personalansatte, tyder på at mange oppsigelser kunne vært unngått om arbeidsgiveren hadde husket å stille et enkelt spørsmål:

Hvorfor slutter du?

Jobbene vi ikke vil ha

44 prosent av de spurte personalansatte sier at de aldri eller kun en gang i blant gjennomfører systematiske samtaler med ansatte som sier opp sin stilling. En tredjedel dokumenterer ikke årsakene til at medarbeidere takker for seg. Det skriver Deloitte i en pressemelding.

Selskapet mener at systematisering av slik kunnskap kan gjøre det langt lettere å holde på de ansatte.

Oppsigelsestid verden rundt

Dyrt å finne nye ansatte

Jobb

Har du fått spørsmål om hvorfor du slutter i jobben? (Avsluttet)
Nei(59%)
Ja(41%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Danske Deloitte sier det fort kan koste flere hundre tusen danske kroner å besette en stilling.

- Våre beregninger viser at det koster minst 60 prosent, og i noen tilfeller helt opp til 150 prosent av en årslønn å finne en ny medarbeider til en stilling, når en medarbeider har sagt opp, sier Martin Søegaard, partner i Deloittes Human Capital-gruppe i Danmark.

Startlønn som fortjent? Sjekk hva du får i begynnerlønn

Relativt fornøyde nordmenn

En undersøkelse utført av bemanningsselskapet Kelly Services i 2006, rangerte norske arbeidstakere på niendeplass av 28 når det gjelder jobbtilfredshet. 65 prosent av arbeidstakerne i Norge trives på arbeidsplassen og mener sjefen gjør en grei jobb.

De mest fornøyde arbeidstakerne var dansker, meksikanere og svensker.

Råd og tips om medarbeidersamtalen