Det kan være lurt å ta grep før du ender med å segne over tastaturet... Foto: colourbox.com
Det kan være lurt å ta grep før du ender med å segne over tastaturet... Foto: colourbox.com Vis mer

Tom for energi?

Ta en time-out, råder stresseksperter.

Som nordboere er det en naturlig konsekvens av den mørke årstiden at vi føler oss mindre opplagte nå enn vi gjør om sommeren. Det er tyngre å stå opp om morgenen, og mange av oss har mer enn nok med å komme oss gjennom dagens mange gjøremål før vi stuper i seng om kvelden.

Men det finnes heldigvis råd. Ifølge stressforsker Dan Hasson ved Karolinska institutet i Stockholm, er det bare helt enkle grep som skal til for å oppnå mer energi.

Skift fokus

- Hemmeligheten ligger i å ta to 20-minutters pauser i løpet av dagen, hvor du fokuserer på noe helt annet enn det du jobber med, sier han til den svenske avisen Expressen.

Å veksle på aktivitetene skal nemlig være en effektiv måte for å hente seg inn igjen, skal vi tro Hasson.

En siesta på kontoret er gull verdt, sier ekspert på stressmestring, Erik Møller. Foto: colourbox.com Vis mer

- Hjernen bruker bare den delen av hjernen som trengs for å utføre en bestemt type arbeid. Etter en stund vil denne delen av hjernen bli trøtt. Om man da fokuserer på noe helt annet en liten stund, vil den få den hvilepausen den trenger, samtidig som en annen del av hjernen blir aktivisert, forklarer han.

Det beste er ifølge stressforskeren å gjøre noe annet, som krever din hele og fulle oppmerksomhet. Såkalt teknisk krevende hjernetrim skal få den andre delen av hjernen til å slappe ekstra godt av.

Utladet på jobb

Har du gjort noe av dette for å hente deg inn mens du er på jobb? (Avsluttet)
Jeg har duppet av på do (27%) 79
Jeg prøver å snike inn en powernap der jeg kan (24%) 70
Jeg har låst døren til kontoret og duppet litt av (19%) 55
Jeg har gått ut i bilen for å slappe av (17%) 49
Jeg har sneket meg inn på et møterom for å duppe litt (14%) 40
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

- Sett pausene i system ved å bake dem inn i din naturlige dagsrytme. Det er tilstrekkelig å sette av 20 minutter ved lunsjtider, og så 20 minutter på vei hjem fra jobb. Da er du så og si "nyladet" når du kommer hjem, sier Hasson.

Han mener at to 20 minutters pauser i løpet av dagen er noe som alle kunne og burde unne seg.

- Det er en smart måte å samle opp energi og få mer ut av livet på, oppfordrer han.

Det beste er som allerede nevnt å fokusere på noe helt annet enn jobben din når du tar en time-out. Hasson anbefaler eksempelvis yogainstruktører å surfe på nettet, mens den som sitter foran PCen dagen lang med fordel kan gjøre noen yogaøvelser.

Tilsvarer tre timers søvn

Hva med å innføre en kollektiv powernap på jobben? Foto: colourbox.com Vis mer

Erik Møller er daglig leder i Pepp Norge, som har spesialisert seg på stress coaching og mental kondisjon. Han samtykker i rådene fra den svenske stressforskeren, men presiserer at dette ikke passer for alle.

- For noen vil dette være utilstrekkelig, siden du fortsatt vil bruke energi og fôre deg selv med informasjon og spenning, selv om du konsentrerer deg om noe annet. Derfor anbefaler vi såkalt powernapping som den beste metoden for optimal hvile. Ut over det støtter vi selvsagt alle tiltak som hjelper folk til å ta regelmessige pauser, sier han til DinSide Helse.

Han legger til at en liten siesta både i løpet av arbeidsdagen og etter at man har kommet hjem er gull verdt. For å få powernapping til å funke mens man er på jobb gjelder det imidlertid å være kreativ.

- Det er ikke alle som sitter alene og uforstyrret på et kontor utstyrt med en god sofa, så det kan være at man må tørre å bruke litt uortodokse metoder for å lirke det til mens man er på jobb. Jeg snakket en gang med en sykepleier som låste seg inn på et tøykott, det var det stedet hvor hun kunne ha det stille i noen minutter. Noen setter seg også på do, mens andre går og setter seg i bilen. Det viktigste er uansett at man finner et sted hvor man kan være uforstyrret, forteller Møller.

Powernapping er en type avspenningsteknikk, hvor man kobler seg av og dupper litt. Ifølge Møller bør ikke øvelsen gå over lengre tid enn 15-20 minutter, da poenget er å hvile og ikke å sove.

- Det er ulike måter å gjennomføre det på. Du kan for eksempel fokusere på pusten, og si inn- og ut i takt med åndedragene. Målet er å koble ut alt og fokusere på én ting. Hjernen din hviler seg når du spenner av, og energigevinsten av 15 minutters avspenning eller powernapping tilsvarer cirka tre timers søvn, sier han.