James Sadler selger ikke sitt vakre åsyn, men han selger kroppen sin. Eller i alle fall t-skjorta på kroppen sin. Foto: iwearyourshirt.com
James Sadler selger ikke sitt vakre åsyn, men han selger kroppen sin. Eller i alle fall t-skjorta på kroppen sin. Foto: iwearyourshirt.comVis mer

Tjener en årslønn på å bruke t-skjorte

Noen kjøper klær, andre selger seg med klær på.

Han er ikke ledig før i august 2010, og har allerede solgt ut 242 av dagene neste år. Hva Jason Sadler selger? Sin t-skjortebekledte kropp. Med bedriftslogo eller hva du måtte ønske på t-skjorten, selger han deg alt han er i stand til å skaffe av oppmerksomhet med t-skjorten på kroppen i løpet av den tiden dere har avtalt.

Dette er hva Sadler lover sine kunder:

  • Daglig video på YouTube og Ustream.tv
  • Daglige bilder på blogsiden (iwearyourshort.com) og på flickr
  • Daglige poster på blogsiden og på twitter
  • Kalender på blogsiden med firmaets logo og nettadresse
Og ikke nok med det. T-skjortemannen lover at han til og med stiller opp i t-skjortene om han er syk, eller om han er i bryllup for den del. Hver dag, hele året, så lenge noen betaler.

Det eneste han betakker seg for er rasistiske ytringer, bilder av nakenhet og andre tvilsomheter.

Les også: 48-åringer tjener mest

Kreative salgstriks

- Alle disse selskapene lager t-skjorter. Jeg tippet jeg rett og slett kunne få litt penger for å bruke deres t-skjorter. Slik beskriver Sadler til det australske frokost-TV-programmet The Morning Show hvordan han først kom på ideen.

Sadler krever en dollar på årets første dag, og legger så på en dollar per dag i året. Han vurderer nå å sette opp prisene, på grunn av at han er utsolgt i lang tid fremover, skriver Reuters, og til The Morning Show i Australia sier han at prisen blir dobbel neste år. Grunnen er så enkel som at de da blir TO personer som skal bruke t-skjortene. Evan White heter den "nyansatte" som skal jobbe fra en annen tidssone, og de to mennene selger seg nå sammen - samme t-skjorte på to steder og i to tidssoner i USA.

Les også om hvordan selskapene vet alt om deg når de skal markedsføre seg på sosiale nettverk og søketjenester.

- Jeg har brukt både fjærboaer og kvinneklær, men det morsomste var de som betalte meg for at jeg IKKE skulle bruke t-skjorte en hel dag, sier Sadler i det australske intervjuet.

Og konseptet utvikler seg tidvis forbi bekledningen. Om få dager skal Sadler på cruise til Jamaica med MSC Cruises, skriver han på Twitter. Courtesy of kan vi lese ... det betyr selvsagt at dette også er en del av et markedsføringsstunt.

Sadlers konsept er langt mindre drastisk, om enn også langt mer tidkrevende enn norske Christer Klovholts plan om å selge leggen til høystbydende. Ikke for å skjære i, men for tatovering.

Les også om salgstriksene som får deg til å kjøpe mer.

Utsolgt, utsolgt!

Sadler er verken rik, berømt eller modell-celeber, men han har definitivt fått vist trynet sitt over halslinningen på mange t-skjorter det siste året (forøvrig i størrelse XL).

Så får det være opp til leseren å vurdere om betalingen reflekterer innsatsen som tydeligvis ligger bak. Han skal ifølge Reuters ha tatt inn omkring 85.000 US dollar siste år, tilsvarende omkring 477.955 kroner.

Dette inkluderer også salg av hans egne t-skjorter med nettadressen prominent plassert over brystet. Men disse må DU selv betale for å gå med ...

Les også: Ingen voksne får jobb hos Stig (18)