Ta faresignalene før jobben knekker deg. Foto: Colourbox
Ta faresignalene før jobben knekker deg. Foto: ColourboxVis mer

Ta signalene før det smeller

Opplever du dette bør du ta grep før helsa ryker.

Sover du dårlig, glemmer avtaler og tenker på jobben hele dagen? Det er faresignaler som du bør lytte til, om du vil unngå helsemessige problemer.

Det er bedre å lytte til kroppen og reagere på faresignalene med én gang, heller enn å ignorere tegnene. Forestiller du deg for deg selv og andre og ikke tar faresignalene på alvor, kan du raskt ende opp i en situasjon hvor du går på en skikkelig stor smell - og hvor rekonvalesensen blir mye lenger enn du kunne drømme om ...

Ifølge den svenske stressforskeren Aleksander Perski, tar det gjerne 2-3 måneder å lade om, dersom du kjenner stresset tårne seg opp - men tar du ikke de første signalene og heller skyver det foran deg, kan det fort gå et par år å komme tilbake på fote igjen om det først smeller ...

Slik unngår du prestasjonsklemma

Her er seks faresignaler som du ikke bør ta lett på:

Du stiller urealistiske krav

Det kan gå galt dersom du forsøker å prestere det maksimale i enhver situasjon, skriver den danske avisen Jyllands Posten. Du skal selvsagt levere godt arbeid, men dersom du alltid går på maksimal styrke, kan du fort begynne å stille urealistisk høye krav til deg selv. Det kommer vel ikke som noen overraskelse at det blir både vanskelig og stressende å hele tiden jage etter perfeksjonismen.

Vær realistisk, og få hjelp til å avklare din stillingsbeskrivelse dersom du synes at denne er uklar - dette kan nemlig også føre til stress.

Arbeidet hjemsøker deg

Jobber du lange dager, og tar i tillegg med deg arbeidsoppgaver hjem, eller grubler over jobbting når du er hjemme?

Du må lære deg å sette grenser overfor jobben - rett og slett lære å si "nei" iblant. Det er viktig med klare skiller mellom jobb og fritid. Men du må lære deg å legge fra deg jobben på jobben - og ikke ta den med deg hjem, hverken fysisk eller psykisk.

Har du fri, så ta helt fri. En fritidsaktivitet som du liker, kan hjelpe deg til å fokusere på andre ting.

12 tips mot jobbstress

Du gjør flere ting på én gang

Du har mange baller i luften og gjør flere ting på en gang - for å være mer effektiv?

Det er ikke alltid at multitasking er nøkkelen til en mer effektiv arbeidsdag. Og uansett, vil stresset økes, skriver Jyllands Posten. I stedet for å sjonglere mange baller på en gang, rådes du til å sette din egen dagsorden, og ikke la andre styre livet ditt. Prioriter oppgavene om de blir for mange.

Sjefen kan ødelegge helsa di

Du roter med avtalene

Føler du at hukommelsen begynner å svikte litt, og du glemmer avtaler, møter og arbeidsopgaver? Da et det tid for en alvorsprat med seg selv, for glemsomhet er et tegn på stress. Tar du ikke dette alvorlig, vil du bli enda mer stresset av føleksen av at du svikter og ikke strekker til.

Lag lister over dagens oppgaver, og kryss ut etterhvert som du er ferdige med dem. Det avlaster hukommelsen, gir mindre stress, og kan bidra til at du føler en større grad av mestring.

Alltid på hælen?

Føler du at du alltid er på hælen med oppgaver, og at du aldri har nok tid til å få unna det du har planlagt? Det er få ting som gir mer stress enn å føle at man ikke strekker til - og går du og kjenner på dette hver dag, kan det være svært skadelig både for helsa og selvtilliten.

Dette kan skyldes stress

Prioriter oppgavene, vær realist, og gjør en oppgave ferdig før du begynner på den neste - så kan du krysse av på listen og bevege deg videre.

Sover dårlig

Våkner du flere ganger om nettene, har du vanskelig for å sovne på kvelden eller sover generelt dårlig og mindre enn du egentlig behøver, er det et tegn på at noe er galt.

Derfor sover du dårlig

Jyllands Posten råder deg til å skrive ned bekymringene før du legger deg til å sove. Meningen med å skrive det ned, skal være at bekymringene da er registrert, og underbevisstheten skal vite at det er noe du vender tilbake til.