Jobbstrekk på Ullevål. Foto: Per Ervland
Jobbstrekk på Ullevål. Foto: Per ErvlandVis mer

- Strekk!

Løser opp yrkesplagene.

Klokken er 09, snøen knirker under skoene og nesa er frossen. Vi hutrer oss inn i den gamle sykepleierfløyen på Ullevål Universitetssykehus. Tunge svingdører deiser igjen etter oss, og vi følger etter inn på et møterom.

116 ansatte ved it-senteret på Ullevål Universitetssykehus har tilbud om pausegym på jobben to dager i uken. 10-12 minutter hver mandag og onsdag strekker og tøyer en fast gjeng på nakke, skuldre, rygg og armer.

- På det meste er det 40 som har brukt tilbudet. Det er kjempebra, og vi håper at vi får lov til å beholde det, sier Nina Jakobsen ved IT-senteret. Hun er ivrig pausetrimmer.

- Det løser opp, vi blir ikke så anspent, og vi blir flinkere til å huske å slappe av i musklene også i arbeidstida, fortsetter Jakobsen entusiastisk.

Flere kommer til, legger vinterjakkene fra seg og stiller seg opp på rekke ved konferansebordet. Én mann, fem damer.

Les også: Verdens beste arbeidsgivere

Fra venstre: Mette Enger Kjær og Hilde Sandstad i Kilde, og Anita Hestenes og Nina Jakobsen fra it-senteret på Ullevål. Foto: Per Ervland Vis mer

Din mening

Kunne du tenke deg pausegym på jobben? (Avsluttet)
Ja(83%)
Nei(11%)
Vet ikke(6%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



- Gode tilbakemeldinger

Ballettpedagogene Mette Kjær Enger og Hilde Sandstad driver firmaet Kilde og er omreisende i pausegymnastikk på jobben - eller jobbstrekk som de gjerne kaller det.

Gjengen på møterrommet på Ullevål strekker på nakke, tøyer på armer og lar hele kroppen henge tungt ned mot gulvet. Alt til musikk, med instruksjoner fra Mette Enger.

- Vi har fått mange gode tilbakemeldinger, det er endel folk som sier de har sluttet å gå til kiropraktor, for de trenger det ikke når de har dette tilbudet to ganger i uken, sier Anita Hestenes, IT-konsulent og primus motor for strekken.

- Brukerne våre synes det har en helseeffekt, og våre brukerundersøkelser viser at strekken gir resultater. Jeg tror jobbstrekken er viktig for alle som sliter med muskel- og skjelettplager, og veldig viktig for de som ennå ikke har utviklet plager, som et forebyggende tiltak, sier Hilde Sandstad.

Les også: Sjefen kan ødelegge helsa di

Bøy, strekk og tøy vekk vondt-ene. Foto: Per Ervland Vis mer


Fra kabel til kontor

Sandstad og Enger forteller at de har cirka 30 faste kunder på Østlandsområdet, hvor de reiser rundt og trekker folk opp av stolene og ut av arbeiddstillingen og inn i strekk, tøy og bøy. I tillegg har firmaet Kilde også en avdeling i Trondheim og en i Fredrikstad.

Arbeidsstedene de to ballettpedagogene reiser rundt til er veldig forskjellige.

- Vi har hatt jobbstrekk for kabelgutter, kostymefolk, butikkdamer på kjøpesenter før åpningstid, arbeidere ved kundesenter som sitter kun på telefonen, journalister, kontoransatte - ja, mange sitter mye, forteller Hilde Sandstad.

12 minutter

... og slapp av ... og strekk ... Mette Kjær Enger loser gjengen fra Ullevål Universitetssykehus gjennom sitt 12-minutters program.

Akkurat det, at det er 10-12 minutter og ikke 15, har de to ballettpedagogene forsket mye på - og funnet at 12 minutter er en magisk grense.

Stive skuldre? Prøv denne. Foto: Per Ervland Vis mer


- Varer det lenger enn det, har folk ikke tid. Slik er det effektivt for brukerne og effektivt for bedriften. Vi har jobbet mye med å finne hva vi kan gjøre for å holde på brukerne, og endte på det magiske tallet 12, forteller Mette Kjær Enger.

- Vi ønsker å få levert strekken der de er, ved pulten, sier Hilde Sandstad. Men samtidig skal det være et pust i bakken, og vi må ha brukerne vekk fra skjermen, sier Sandstad.

Les også: Trener du deg syk?

To ganger for effekt - en gang for trivsel

Ifølge Sandstad og Enger, bør man ha pausegym minst to ganger i uka for at det skal ha en helsemessig effekt.

- Det blir mer trivselstiltak når man har den en gang i uka. Men det er jo litt bevisstgjøring også, da, sier Enger.

- Mange har sikkert hørt at man ikke skal tøye uten at man har varmet opp først. Men vi tøyer ikke; vi gjør bevegelser. Man må jo kunne legge hodet til side uten at det blir galt. Vi strekker til og med på nakken i høye hæler - og det går helt fint, sier Sandstad lattermildt.

Ifølge Nina Jakobsen og Anita Hestenes, som er brukere av jobbstrekken, hadde det ikke vært det samme å rekruttere en av kollegene til å drive pausegymmen.

Godt for stive nakker. Foto: Per Ervland Vis mer


- Det er noe helt annet når man betaler noen for å drive en tjeneste, det blir en annen motivasjon. Det er ikke det samme om for eksempel jeg skulle stått der og fått folk til å strekke på seg, tro du meg, sier Anita Hestenes.

- Det handler om at man tar ansvar selv, og ikke setter seg ned for å bli fiksa, sier Enger.

Andre muligheter

Her du og dine kolleger lyst på pausegym på jobben, men får dere ikke helt gehør for å få dekket de økonomiske kostnadene til triminstruktør fra jobben? Da finnes det andre muligheter. Kanskje har en av dine kolleger en "skap-instruktør" i magen? Om ingen har lyst til å blottlegge seg på denne måten overfor sine kolleger, finnes det flere DVDer med pausegym, rettet inn mot arbeidsplasser.

  • Rist Løs heter ett produkt, med 2-15 minutters mosjon til musikk, instruert av en tegnet instruktør.
  • Norges Bedriftidrettsforbund har også pausegym-CDer, i form av musikk med og uten instruksjoner - og med øvelsene illustrert på en plakat.
Flere muligheter? Har du erfaringer med pausegym på jobben? Skriv det inn i debattforumet nedenfor.