So long, SAS!

Så er det SAS-flygernes tur. Mens vi flypassasjerer nok en gang blir utsatt for utålelige forsinkelser og lange dager på flyplasser i inn- og utland, later flygerne som om de bare plutselig er kollektivt rammet av sykdom. Fordelen med denne aksjonen, er at vi - i motsetning til ved flygelederaksjonen i høst - nå kan si takk for oss.

Så er det SAS-flygernes tur. Mens vi flypassasjerer nok en gang blir utsatt for utålelige forsinkelser og lange dager på flyplasser i inn- og utland, later flygerne som om de bare plutselig er kollektivt rammet av sykdom. Fordelen med denne aksjonen, er at vi - i motsetning til ved flygelederaksjonen i høst - nå kan si takk for oss.

Bernhard A. Steen er ansvarlig redaktør i DinSide. Vis mer


Ingen skal påstå at ikke SAS-flygerne er villige til å lære av andre. Etter en forferdelig høst, preget av store "ikke-aksjoner" hos flygelederne, har altså pilotene forstått hvilket utmerket middel sykemeldinger kan være i kampen mot konsernledelsen. Ved å gi blaffen i oss passasjerer, håper de å presse SAS-ledelsen til ikke å omorganisere selskapet. At ofrene blir noen titusener uskyldige reisende, får være så sin sak. Målet helliger alle midler.

Jack Netskar er navnet på en mann vi nok vil bli mer kjent med i tiden som kommer. Han er leder for de norske SAS-flygernes fagforening, og har nå flere ganger vært ute og forklart at det som skjer for øyeblikket IKKE er en aksjon. Det er bare tilfeldigheter som gjør at hundrevis av avganger nå må avlyses. Der er selvfølgelig uheldig, sier Netskar, at så mange flygere er blitt syke, men vi må ikke tro at dette er noen planlagt hendelse. I likhet med sine "venner" hos flygelederne, mener han at det er helt OK å behandle passasjerer som idioter - som altså skal tro på fagforeningsledere som helt klart ikke snakker sant. Jeg vet ikke om Netskar føler seg veldig smart eller veldig dum når han uttaler seg til pressen. Men jeg vet at jeg ikke kommer til å stole på noe han sier i overskuelig fremtid.

Selv var jeg på Kastrup både fredag og lørdag. Jeg var blant de heldige som både klarte å lande og ta av på flyplassen, og selv om det hele tok fire-fem timer mer enn planlagt vet jeg i dag at det var svært, svært mange passasjerer som hadde det mye verre enn meg. Noen var på flyplassen i over 30 timer mens de prøvde å komme seg til Norge.

Det som overrasket meg, var at det IKKE var uvær på Kastrup lørdag. Flyforholdene var helt utmerket, likevel ble mange hundre fly avlyst. Så viste det seg altså at 99 prosent av disse var fra SAS, og at du, dersom du var smart nok til å velge andre flyselskaper, kom deg av gårde omtrent som planlagt. Ingen av passasjerene ble varslet om at det var noe uvanlig på gang. SAS-ledelsen valgte ikke å informere om at de hadde problemer, de lot som ingenting helt til en journalist ringte dem og lurte på hvordan det hele hang sammen.

Illustrasjon: Michael Heiman/Getty Images Foto: Michael Heimann/Getty Images Vis mer


Fredag var altså ille - men da var det uvær - lørdag var verre, søndag og mandag har vært helt håpløse. Og det hele fortsetter i dag. Mens dette skrives sitter SAS-ledelsen i møter med flygerne for å finne ut hvordan de skal løse opp i "ikke-aksjonen".

Selvfølgelig vil ikke flygerne si at de virkelig gjør dette for å oppnå noe spesielt. Da ville jo de fremstått som sutrete to-åringer hvis eneste argument er at "hvis ikke jeg får det som jeg vil, holder jeg pusten helt til jeg dør". Siden det ikke dreier seg om en reell streik, hvor man ønsker å oppnå noe helt spesielt, er det ikke mulig enkelt å gå inn og løse konflikten. "Alle" vet jo nå at det dreier seg om å snu ledelsen i organiseringen av selskapet, men dette vil ingen egentlig si.

SAS-flygerne har imidlertid glemt en viktig ting, i all sin "smartness". Når flygelederne aksjonerer, er vi alle offer for en gjeng vi vanskelig kan gjøre noe annet enn å være forbanna på. Når SAS-ansatte aksjonerer, kan vi alle bestemme oss for at dette finner vi oss overhodet ikke i, og si pent takk for oss. Velger vi deres konkurrenter - så sant det er mulig - får de som fortjent: En langt mer usikker fremtid enn en redelig fremtreden hadde sikret.