Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Smilefjes: Elsket og hatet

I følge språkrådet brukes smilefjes for å dempe ubehagelige beskjeder.

I motsetning til hva du kanskje har trodd, er ikke smilefjes i e-poster til kolleger først og fremst et uttrykk for følelser. Det går fram av en ny undersøkelse som Karianne Skovholt, rådgiver i Språkrådet, presenterer på konferansen Språkdagen 2009.

Hva mener vi med smilefjeset?

– Tidligere forskning har konkludert med at smilefjes røper senderens følelser. Men min undersøkelse viser derimot at smilefjes først og fremst brukes bevisst for å dempe negative budskap og forsterke positive budskap, sier Karianne Skovholt.

Skovholt har studert hva medlemmene i en arbeidsgruppe i et norsk teleselskap har skrevet i nesten fem hundre e-poster som de har sendt til hverandre. Hver sjette e-post inneholder smilefjes.

Smilefjesets funksjoner:

Hva synes du om smilefjes? (Avsluttet)
Bra av og til, men noen bruker det for mye(61%) 1356
Herlig, bruker det hele tiden(31%) 681
Irriterende, folk burde slutte med en gang(8%) 189
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


* Når man ber andre om å gjøre noe eller sier seg uenig med noen, bidrar et smilefjes til å dempe meldingen, slik at den ikke skal virke påtrengende eller autoritær.
* Når man skriver e-post for å takke eller rose noen, bidrar smilefjeset til å forsterke budskapet.

– Smilefjes bidrar til å smøre tannhjulene i et arbeidsliv der mer og mer av kommunikasjonen foregår med e-post, sier Skovholt i pressemeldingen.

Smilefjes: Elsket og hatet

I følge Skovholt hevder ofte veiledninger for nettkommunikasjon (såkalt «nettikette») at smilefjes kan signalisere at avsenderen ikke har kontroll på følelsene sine.

– Så enkelt er det ikke. Det viser seg at smilefjesene gir informasjon om hvordan mottakeren skal tolke det som står i e-posten, sier Skovholt.

Men hva synes du om smilefjes? Bruk stemobjektet, eller si din mening i debatten under.