Skjerpings!

Fjern, forstyrra og stressa? Slik får du gjort det du skal.

Fjern støyen

Klart at det er vanskelig å jobbe når det er mange forstyrrelser. Men gjør du egentlig noe med det? Det tar cirka 15 minutter å komme i konsentrert modus og blir du forstyrret hver 5 så blir det vanskelig å få jobben gjort. Fjern derfor alle kilder til forstyrrelser: skru av e-postvarsleren, skru av lyden og vibrasjonsvarsleren på mobilen, sett fasttelefonen på opptatt. Sett imidlertid av en bestemt tid til å besvare telefon- og e-posthenvendelser. Gi også beskjed om at du ikke vil bli forstyrret.

Plasser deg riktig

Et vindu med utsikt til en folksom plass, eller en plass midt i mellom travle og støyende kolleger gjør det også vanskelig å konsentrere deg. Plasser deg derfor slik at du ikke blir forstyrret.

Sett deg mål

Få kontroll på arbeidsdagen.

Foto: Rapid Eye Media/iStock Vis mer


Bestem deg for hva som er målet for dagen når du starter. Hvis du ikke vet helt hva resultatet skal være så er det vanskelig å jobbe strukturert.

Planlegg

Hvis du jobber med et stort prosjekt er det greit å dele oppgavene inn i mindre deler. Sett av tid til å legge opp hver lille sti i arbeidet og følge planen. Dermed blir du ikke overveldet.

Standarder

Hva slags kvalitetskriterier er påkrevet i arbeidet ditt? Hvis du ikke helt vet hvor stort eller hvor langt for eksempel utarbeidelsen av et program skal være, blir du fort ufokusert mens du jobber.

Sett frist

Frister medfører både fordeler og ulemper når du skal konsentrere deg. En deadline kan få deg til å legge til siden alle uvesentligheter og til å få farta opp. Har du bare en time til å utarbeide en arbeidsskisse, så gjør du det fort og enkelt. På den andre siden blir en fort stressa fordi man tenker på at tiden går.

Sett derfor deadline på hver av oppgavene i prosjektet ditt, det får hodet ditt vekk fra andre ting.

Sperringer

Får du idétørke begynner tankene fort å surre. Ta en brainstorming med kolleger, noter ned ideer. Planlegg forøvrig på papiret, da får du lettere oversikt.

En sunn kropp og en skjerpet hjerne

Du vet det godt! Du er ikke særlig skjerpa når du kommer på jobb med tømmermenn. Eller hvis du er for lenge oppe om natten og kompenserer med å misbruke kaffemaskinen og spise store mengder sjokkis underveis, gjør det noe med konsentrasjonen din. Kutt ned på dårlig vaner og se om du ikke føler deg bedre.

Flyt

Hjernen jobber ofte på egen hånd. Er du stressa og føler deg mentalt tom kan det hjelpe å sette seg ned i 15 minutter, eventuelt gå en tur. Da kommer du ofte opp med en idé.

>>> Dropp ferien, dø tidligere

Kilde: Lifehack.org

AKTUELT