Sjefen ser deg

Sjefen burde i hvert fall se deg. Ny forskning viser nemlig at man er mest ærlig og samarbeidsvillig når man blir sett.


Storebror ser deg

De fleste har nok opplevd følelsen av å være iakttatt, og endret oppførsel deretter. Ny forskning viser at det ikke engang trenger å være et fysisk, tilstedeværende menneske som ser på en, for at man skal oppføre seg annerledes. Et bilde av et par øyne holder i massevis - men blikket må helst være strengt.

Er du sjef og skal på ferie, og er redd for at det blir mindre jobbing uten sjefen tilstede? Da kan du prøve å holde dine kjære undersåtter i sjakk med et bilde av ditt olme blikk som følger dem fra veggen.

Foto: Per Ervland. Foto: Per Ervland Vis mer


Uærlige kolleger

Det er vel ingen hemmelighet at vi mennesker liker å bli sett. Det er bare å ta en titt på det mangfoldige tilbudet av reality-programmer på TV for å få bekreftet det.

Atferdsbiologen Melissa Bateson ved University of Newcastle Upon Tyne i Storbritannia lurte på om en følelse av å bli iakttatt ville endre adferden til hennes kolleger.

Bateson har ansvaret for kaffe- og tekassen på psykologiavdelingen på universitet. Kaffen og teen står uten tilsyn, og Batesons kolleger hadde en lei tendens til å servere seg uten å putte på penger til den kollektive kassen. Bateson bestemte seg for å henge opp et bilde av øyne over kaffekassa, for å se om det hjalp på betalingsvilligheten.

Antropologen Daniel Fessler ved University of California i Los Angeles har tidligere vist at falske øyne får folk til å være mer sjenerøse i spill i laboratoriet.

Sjefen ser deg

Jobber du bedre med sjefens blikk over deg? (Avsluttet)
Nei, det blir jeg bare stressa av(43%) 77
Jeg jobber like bra uansett jeg(38%) 69
Ja, da kan jeg ikke finne på noe tull(19%) 34
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Blir sett, oppfører seg

I tillegg til å henge opp et bilde over kaffen, fulgte Bateman med på melkeforbruket, for å måle hvor mye kaffe og te som gikk med, siden de fleste brukte melk i kaffen og teen - og i tillegg fulgte hun med på donasjonene.

Hver uke i ti uker hang hun opp et nytt bilde over betalingsinstruksjonene. Bildene var enten av øyne, eller av blomster.

Når kollegene ble konfrontert med et par øyne, betalte de nesten tre ganger mer enn når det hang et bilde av blomster på veggen.

Men noen øyne hadde mer effekt enn andre: Et dømmende blikk fra en mann fremprovoserte flere donasjoner enn et flørtende sideblikk fra en kvinne.

Studien er publisert i den siste utgaven av tidsskriftet Biology Letters.

I sammendraget forklarer forfatterne at resultatet av studien beviser, fra et naturalistisk ståsted, at mennesker samarbeider bedre når de blir sett, og må passe på å bevare sitt eget gode rykte.

Bateson sier til tidsskriftet Science at man burde bruke øyne på sikkerhetsskilt som markerer overvåkning, i stedet for bilder av kamera.

Er du sjef kan du jo rett og slett henge opp et bilde av ditt olme blikk rundt omkring på arbeidsplassen når du drar på ferie. Om du blir noe særlig populær av denne stalinistiske strategien, er helt annen sak.

Kilde: Forsking.no (Melissa Bateson, Daniel Nettle og Gilbert Roberts; Cues of being watched enhance cooperation in a real-world setting; Biology Letters, publisert online, 28. juni 2006; doi: 10.1098/rsbl.2006.0509.)