Slik vil vi ha det på jobb.<br />
<br />
<I>Foto: Karoline Brubæk</I> Foto: Karoline Brubæk
Slik vil vi ha det på jobb.

Foto: Karoline Brubæk Foto: Karoline BrubækVis mer

Showtime på kontoret

- Får du virkelig betalt for å gjøre dette? Noen råtner på dårlig ventilerte kontorer, mens andre leker seg gjennom arbeidsdagen til egen og andres fryd. På visittkortet står det kanskje: Wow-sjef eller konferansemattester.

Arbeidslivet er mer enn knusende kjedelige rutiner, endeløse møter og trist kantinemat. Noen luringer har laget sine egne nisjer hvor de simpelthen leker seg gjennom dagen. Og får betalt for det.

Her er jobbene


  • WOW-direktør: Sjefen for supermarkedkjeden WOW har ansvar for å få kundene til å si wow! Metodene er fredsommelige og hyggelige: Wow-sjefen synger for kundene og tar seg en svingom med dem mellom bananer og vaskepulver.
  • Toalettdoktor: Mike Klinkhammer i S.C. Johnsen & Son har følgende outrerte yrkestittel: toalettdoktor.

    - Jobben går ut på å reise rundt å se hvordan folk vasker toalettene og deretter utvikle nye rengjøringsprodukter, sier Mike Klinkhammer til det amerikanske nettstedet Fortune.com. – Det beste ved denne jobben er å reise i Japan, Sør-Afrika og Australia og se hvordan folk vasker toalettene. Ikke en gjør det likt.

  • Si din mening:

    Hvilken jobb kunne du tenke deg? (Avsluttet)
    Spilltester(41%) 272
    Assistent i hyggeavdelingen(19%) 128
    Motereporter(15%) 98
    Mattester på pressekonferanser(9%) 59
    WOW-direktør(7%) 48
    Kaffelærer(5%) 35
    Toalettdoktor(5%) 31
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


  • Kaffelærer: Kaffebønner, melkeskum og sukker er hverdagen til Aileen Carrell i kaffebarkjeden Starbucks. Carrell underviser Starbucks-ansatte i kaffe og kaffetilberedning.


  • Assistent i hyggeavdelingen: Cathy Audu i CDW hovedoppgave er å gjøre kollegaer og kunder glade.

    - Firmaet er besatt av spontanitet, forteller Audu til Fortune.com.

    Og det er fortsatt slik at folk blir glade for en liten oppmerksomhet: Audu handler inn blomster, arrangerer turer og sammenkomster for kollegaene og sender ut hilsener på vegne av firmaet.

  • Motereporter: Litt Chanel i Paris om morgenen, litt Vercase i Milano om ettermiddagen, akkompagnert av Moët & Chandon i høye glass og innflydd sosietet fra hele verden. Det er en del av motereporterens hverdag.

    Ginia Bellafante er moteskribent i New York Times og har motebyene Paris, Milano, London og New York som kontor. Hun trekker frem kontakt med folk som en viktig motivasjonsfaktor, men også i den bransjen kan man bli trett:

    - Det er mange vidunderlige innovatører i denne bransjen, men det har vært mye gjentakelser i det siste, og det blir trøttende å se det samme sesong etter sesong, sier Bellafante til Fortune.com.

    Pressekonferansemattester

    Også i Norge er det muligheter for lansere sin egen lek- og få-betalt-geskjeft. Runar Døving testet maten på pressekonferanser på oppdrag for NRK P2. Ifølge forsker Døving, nå ansatt ved Statens institutt for forbruksforskning, er det ikke umulig å finne frem til de riktig morsomme jobbene.

    - Jeg tok kontakt med NRK P2 og la frem et forslag, sier Døving til DinSide.

    Selv om ikke NRKs honorarer er all verden, kan heller ikke arbeidsbyrden sies å være utmattende. Døving forteller om muntre dager med formiddagschampagne og kanapeer på elegante hoteller.

    - Jeg fant frem en bunke pressemeldinger og kjørte rundt. Det er jo slik at arrangørene av pressekonferansene ønsker å gi et godt inntrykk, og journalistene blir servert det beste. Jeg fikk transportutgiftene dekket, og jeg kjørte drosje mellom stedene. Det ble lett å kombinere disse oppdragene med annen jobb.

    - Ulempene?

    - Det var en del stusselig servering. En gang fikk jeg rundstykker som var så tørre at de bråkte når jeg spiste. Og dette med formiddagschampagne: Man blir lett litt på en snurr av det, og da risikerer man å miste tråden, humrer Døving.

    Som nå skal ta opp tråden der han slapp:

    - Jeg skal fortsette å anmelde pressekonferanser. Dette arbeidet forteller mye om journalisters forhold til kildene sine

    Spilltester for DinSide

    Thomas Marynowski i DinSides dataredaksjon gjør hva alle smågutter drømmer om: Sitter i dagevis og spiller spill. Han tester spill og skriver anmeldelser.

    - Fordelen med denne jobben er at jeg gjør noe morsomt å får betalt for det, gliser 26 år gamle Marynowski.

  • Sjekk ut DinSide Datas spillseksjon.
  • Les!


  • Babbel med moteord
    - Språket har en burnrate på minst fem storytellere per downsizing.

  • Ler seg til suksess
    - Latter gir fornøyde og produktive medarbeidere.

  • Kunsten å smiske
    - Lær deg grepene.

  • Drømmebedriftene
    - Her vil ungdommen jobbe.