Service & reiseliv

[Ugjyldig objekt (NAV)]

1400 ansatte i Braathens er blitt overflødige etter at SAS kjøpte flyselskapet.

ALTERNATIVER:


Ifølge informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen har disse fått eller vil få jobb...

  • ...i Posten
  • ...i Tollvesenet
  • ...i Linjegods
  • ...på hoteller

    - Særlig vårt servicepersonell på bakken er etterspurte i andre servicenæringer. Mange kabinansatte er utdannet sykepleiere, og har gått tilbake til helsevesenet, sier Ellingsen.

    EGENSKAPER:


    - Folk i hotellbransjen må være serviceinnstilte, utadvendte, kommunikative og trives sammen med mennesker. De må ha en utpreget sosial intelligens, sier Lone Litlehamar, avdelingsdirektør ved Norsk Hotellhøgskole i Stavanger.

    - De må ellers være energiske og få ting gjort raskt. Evnen til å ta raske beslutninger er en forutsetning. Vi må ha løsningen før kunden har uttrykt behovet. Dessuten er de ofte praktisk orienterte og liker å jobbe mye. Det jobbes mye i denne bransjen, sier Litlehamar.

    Jobber: Kabinpersonale, stuer, hotelleder/-direktør, servitør, kokk.

    Gå til

    Karrierekalkulatoren

    for å se lønnsnivå, utdanningskrav, sentrale egenskaper samt viktige trekk ved de ulike stillingene.