Det er ikke bra for helsa å jobbe for mye. Foto: Colourbox.com
Det er ikke bra for helsa å jobbe for mye. Foto: Colourbox.comVis mer

Mye overtid? Se opp for hjerteinfarkt

Jobber du lange dager øker sjansen betraktelig.

Offisielt er den norske arbeidsuken 37,5 timer. Har du en halvtimes ubetalt lunsj i løpet av dagen, tilbringer du 40 timer på arbeidsplassen.

Det er nok mange av dere lesere som nå tenker at dere definitivt jobber mer enn 37,5 timer i uken. Kanskje sitter dere en time eller to ekstra både dann og vann, og så er det jo veldig mange som logger seg på når de kommer hjem på kvelden. Du skal jo bare sjekke om du har fått tilbakemelding på rapporten, og så må du svare på den e-posten du fikk ...

Hvor mange timer jobber du gjennomsnittlig i uken? (Avsluttet)
45-50 timer(23%)
Over 60 timer(21%)
50-55 timer(17%)
40-45 timer(16%)
Vanlig arbeidsuke (40 timer inkl.lunsj)(13%)
55-60 timer(10%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Pass opp for 11-timers dager

Ingen tar skade av å jobbe litt overtid innimellom, men pass på at det ikke blir en vane. Ny forskning viser at dersom du har arbeidsdager som varer mer enn 11 timer, øker sjansen for at du får et hjerteinfarkt med hele to tredjedeler.

En studie gjennomført av University College London sjekket helsetilstanden til 7.095 regjeringsansatte over en periode på 11 år. Det var da forskerne kunne se at gruppen som jevnlig jobbet mer enn 11 timer om dagen hadde en 67 prosent større sjanse for å få et hjerteinfarkt enn de som jobbet kortere dager.

- Vi har sett at lange arbeidsdager er assosiert med en merkbar økning i sjansen for å få hjerteinfarkt, sa professor Mika Kivimäki i en pressemelding.

Professoren mener at leger bør spørre om arbeidstid på samme måte som de spør om røyking og alkohol, da dette har en vel så stor effekt på helsen som de to andre faktorene.

- Dette burde også være en vekker for folk som er overarbeidet, og særlig hvis de allerede er i risikogruppen på grunn av andre faktorer, sa Kivimäki.

Tips om du MÅ jobbe overtid:

  • Ta korte pauser jevnlig. Gå gjerne ut og få deg litt frisk luft. Spaser rundt kvartalet, for eksempel.
  • Begrens kaffedrikkingen. Drikk heller mye vann.
  • Prøv å klemme inn en halvtimes lett mosjon selv på dager du må jobbe mye, og helst utendørs, så du får litt luft. Det holder med en spasertur, du må ikke jogge.
  • Ikke jobb timesvis i strekk. Del det heller opp slik at du får en god pause på minst to timer på ettermiddagen.
  • Hvis du blir stressa, så si til deg selv at verden går ikke under selv om du ikke blir ferdig til deadline. Det ordner seg!