Mer lønn til lærerne er et av OECDs råd til norske myndigheter.   Foto: Colourbox.com
Mer lønn til lærerne er et av OECDs råd til norske myndigheter. Foto: Colourbox.comVis mer

- Mer lønn til lærerne

Norske skoler vet ikke hva de driver med, ifølge rapport fra OECD.

Organisasjon for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) la i dag frem sin rapport om norsk økonomi. Der kom det frem at OECD er bekymret for det norske skolesystemet.

- Norge bruker mye penger på skolesystemet sammenlignet med mange andre land. Likevel er resultatene blant norske 15-åringer under middelmådig sammenlignet med andre land i OECD, sa Paul O'Brien på pressekonferansen i dag.

O'Brien mener resultatet er overraskende av to årsaker. For det første bruker Norge mer penger på skolesystemet sammenlignet med andre land. For det andre skårer voksne nordmenn relativt høyt i kunnskapstester. Hva disse forskjellene skyldes, går ikke rapporten nærmere inn på.

Vet ikke hva de driver med

På ett punkt skårer Norge spesielt dårlig, nemlig på målinger som skal avdekke om lærerne egentlig vet hva de holder på med (Clarity of outcome targets). På denne skalaen får det norske skolesystemet null av tolv poeng.

OECD mener også at det norske skolesystemet er lite kostnadseffektivt blant annet fordi vi har mange og små skoler .

Les også: Dette bør du be sjefen om

Mer lønn til lærerne

OECD kommer med følgende råd til norske myndigheter når det gjelder skolesystemet:

  • Øke kompetansen til lærerne.
  • Gjøre læreryrket mer attraktivt.
  • Vurdere de økonomiske incentivene til lærere og rektorer.
  • Fortsette å redusere antall skoler.
  • Les også: Stinket og fikk sparken

    Forsvarer systemet

    Lisbet Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet mener målingene til OECD ikke fanger opp alle kvalitetene til den norske skolen.

    - I norsk skole har vi selvstendige elever, og vi er gode på entrepenørskap, men dette lar seg ikke like godt måle i tall.

    Rugtvedt innrømmer samtidig at vi har en utfordring når det kommer til lærernes kompetanse. I dag er det mange lærere som ikke har fordypning i det de faktisk underviser i. Løsningen kan være å se til Finland. Gjennom nøye siling i utdanningsprosessen har finske lærere fått høy prestisje i samfunnet, sier Rugtvedt.

    Les også: Disse har hatt 120 prosents lønnsvekst